به سايت عاشقانه و تفريحي كوچولو خوش آمديد

با سلام و خوش آمدگويي...

 

لطفا بعد از عضويت رايگان ، قوانين و آموزش فعاليت در كوچولو را مطالعه كنيد.

براي مشاهده تعرفه تبليغات به قسمت تبليغات ، و براي تماس با مديركوچولو به فرم تماس با ما مراجعه كنيد.

چهارشنبه سوری باطل

دسته بندی: مطالب زیبا | نویسنده : admin | بدون نظر

  

برای دیدن ادامه عکسها و دانلود روی این عکس کلیک کنید

 آیین چهارشنبه سوری روی دور باطل / سنتی هایی که زیر بار خرافات رنگ باخت

   ایرانیان در گذشته، جشن‌ های متفاوتی ‌داشتند که مهمترین آنها جشن نوروز بوده است که ۱۰ روز ‌آخر سال مراسمی را برگزار می کردند…


 آیین سنتی و پسندیده چهارشنبه سوری به عنوان یکی از آیین های باستانی ایرانیان مطرح بوده که اکنون با گذشت از نسلی به نسلی دیگر، خرافاتی به آن اضافه شده است که رنگ و بوی اصلی خود را از دست داده است.

 

9481kosiltd7phr6pmn1.jpg

 

ه گزارش خبرنگار مهر، آیین چهارشنبه سوری، برگزاری یک جشن بهاری است که با روشن کردن آتش در استقبال از بهار برگزار می شده اما این سنت دیرینه که برای دفع شر و بلا بوده است در میان خرافات رنگ باخته و با ترقه بازی و برخی دیگر اقدامات همراه شده است و جالب اینجاست نسلی به این خرافه ها روی آورده اند،‌ که به کل برخی سنتها را خرافه و حتی بسیاری از آنها احکام دین را نیز خرافه می دانند.

ایرانیان در گذشته، جشن‌ های متفاوتی ‌داشتند که مهمترین آنها جشن نوروز بوده است که ۱۰ روز ‌آخر سال مراسمی را برگزار می کردند.

این ۱۰ روز که به دو دسته تقسیم می شود، معروف به پنجه‌ بزرگ و پنجه کوچک است و در این ۱۰ روز، کارهای ‌مختلفی انجام می‌ دادند.

برگزاری آیین چهارشنبه سوری هم یکی از آیین هایی است که در روزهای پنجه برگزار می شود.

ایرانیان باستان بر این عقیده بودند که ارواح در این ۱۰ روز به زمین می ‌آیند و سری به خانواده‌ خود می ‌زنند. خانواده ‌ها نیز برای نشان دادن راه خانه و اینکه ارواح راه خانه‌ خود را گم نکنند، آتش روی پشت بام روشن می‌کردند که در اصطلاح به آن "آتش روی بام کردن" می‌ گویند. بعدها این آتش از روی پشت بام‌ها به کوچه‌ها و محل‌ها‌ آمد.

‌آداب اصلی چهارشنبه‌ سوری در سراسر ایران یکسان بوده و طی سالیان متمادی تنها در برخی شهرها آداب کوچکی به آن افزوده‌ شده است.

 

5k65hjmeb9xit52vup0.jpg

 

اما اصل بر این بوده که مردم از روز قبل چهارشنبه هیزم جمع ‌آوری می ‌کردند و خورشید که غروب کرد، توده ‌های هیزم را به آتش می‌ کشند و شعر معروف "زردی من از تو، سرخی تو از من" یا "سرخی تو به روی من، زردی من به جون دشمنانم" را می‌خوانند.

مردم با انجام این کار معتقد بودند ناخوشی ها و بدی های خود را به آتش سپرده و به استقبال سلامتی و خوشی می روند و اینگونه سالی نیک را برای خود رقم می زدند.

کار جالبی که پس از برگزاری این آیین انجام می دادند، جمع آوری خاکستر و دور ریختن آن بوده که به شکل خاصی انجام می شد.

مرسوم بوده کسی که خاکستر را دور می‌ریزد، باید در بزند و اهل خانه بپرسند، کیست؟ او جواب می‌دهد، منم. می‌پرسند، از کجا آمدی؟ او در پاسخ می گفته از عروسی. می‌پرسند، چه آوردی؟ او می‌گوید، تندرستی.

ریختن اسپند روی آتش چهارشنبه سوری نیز از دیگر رسوماتی است که در برخی شهرها رواج داشته که برای دوری از چشم زخم با خواندن جملاتی به صورت شعر بوده است.

 

xnekyy29av8t46cwofc.jpg

 

عباراتی مانند "بترکه چشم حسود" و "ندیده منافق چه بیرون و چه داخل"، "شبنه زا، یکشنبه زا، دوشنبه زا و … جمعه زا"، "چشم زاغ و چشم بد" یا "اسپند دونه دونه، اسپند سی‌وسه دونه" و "بترکه چشم حسود و بیگانه" که البته در امروز نیز دیده می شود ریشه در برخی آیین های سنتی گذشتگان دارد که به نسل امروز ارث رسیده است.

همچنین ایرانیان باستان بر این عقیده بودند که آتش چهارشنبه سوری را نباید خاموش کرد بلکه باید به گونه ای باشد تا خودش خاموش شود.

آجیل لرک

از دیگر برنامه هایی که در این روز برگزار می شده، توزیع آجیل مخصوص متشکل از هفت مغز مقوی شامل مغز گردو، بادام، کشمش، پسته، انجیر، خرما، فندق، تخمه، ‌تکه‌های نبات و نارگیل بوده و کسی که مشکلی داشته، این مغزها را فراهم و به ‌عنوان نذر ‌بین دیگران توزیع می‌کرده است.

‌البته این آجیل در میان زرتشتیان تقدس ‌زیادی دارد، کسی که این آجیل را تمیز می‌کند باید از هر گونه آلودگی پاک باشد و تخمه آن را با آتش چهارشنبه‌ سوری آماده می ‌کند.

 

j2f0aa0kysjx1gb7k0ic.jpg

 

پختن آش در میان زنان روستایی نیز در این روز مرسوم است که از گذشته دیرباز مردم در این روز با پختن آش رشته بعد از اجرای آیین گرد هم جمع می شدند.

همچنین با استفاده از زغال به جا مانده از آتش، سیب زمینی های کوچکی را زیر آن جمع می کردند تا پخته شود که به گویش یزدی به آن "سیب کلوخک" گفته می شود.

اما آنچه که معلوم و مسلم است که این آیین مربوط به قشرو فرقه و دین خاصی نیست بلکه ایرانیان باستان این آیین را به نیکی و با آرامش برگزار می کردند.

آیینی که امروزه با استفاده از برخی روش ها و رفتارهای انحرافی در حال آسیب زدن به ریشه فرهنگی ملت است و هرساله خسارات و صدمات جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند، آینی خرافی و من درآوردی است.

آنچه بیش از این مهم است، عبرت نگرفتن ما انسان ها از این حوادث است. این آیین در حال حاضر روی دور باطل افتاده و سال به سال زیر سایه خرافات و سنت های غلط رنگ می بازد.

 

…………………………….
گزارش: ابوالفضل محمدی

برچسب ها :


ارسال نظر