ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 18 از 18 نخست ... 8131415161718
نمایش نتایج: از 256 به 261 از 261
  1. #256
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    سبک زندگی دیجیتالی بزرگ تر، تأثیر زیادی در سبک زندگی دیجیتالی و حتی سبک زندگی واقعی آن ها در دنیای پیرامون دارد. والدینی که صبح تا شب مشغول اینترنت و چت و گوشی هوشمند خود هستند، این رفتار را باید در کودکان و نوجوانانشان نیز، انتظار داشته باشند. چرا که کودکان و نوجوانان، در سنین اولیه رشد، بیش*ترین سطح تأثیر پذیری را از رفتار بزرگ ترها به خصوص والدین خود کسب می*کنند.

    این سبک زندگی، گویا جز لاینفک زندگی ما شده است و دنیای کودکان را نیز به تسخیر بلامنازع خود درآورده است. باید تلاش کرد تا دنیای کودکان و نوجوانان، آسیب پذیری کم تری را کسب کند تا با آسیب*های متعدد این شبکه، در گیر نشوند. با بررسی یکی از بزرگ*ترین سایت*های مستهجن غربی، آمارها نشان داد که تعداد دفعات نمایش صفحات مختلف سایت 4.4 میلیارد بار در هر ماه بود و در هر ماه 350 هزار نفر مستقل (با آی*پی منحصر به فرد) از این سایت بازدید می*کردند. میانگین زمانی که هر کاربر در این سایت صرف کرده است حدود 15 دقیقه در روز بوده است.


    آمارها نشان می*دهد که در ابتدا سایت*های مستهجن فقط تصاویر عریان زنان و مردان را نشان می*دادند ولی در دهه اخیر پا را فراتر نهاده و تصاویری از اعمال شنیع و زننده*ای همچون هم*جنس*بازی، تجاوز جنسی، ارتباط جنسی با محارم و حتی مقاربت جنسی انسان با حیوان را به نمایش گذارده*اند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در بین جوانان، والدین و معلمان و اساتید می*بایست نسبت به تهدیداتی که در فضای مجازی وجود دارد آگاه شوند و راهکارهای مناسب را برای مقابله با این*گونه تهدیدات فرا گیرند؛ زیرا والدین، معلمان و اساتید نقش بسزایی در آگاه*سازی و فرهنگ*سازی جوانان و نوجوانان دارند.

    اعتیاد از نظر لغوی به معنای عادت داشتن و در اصطلاح، به تکرار یک عمل به شکل مستمر اطلاق می*شود. وقتی از اعتیاد سخن به میان می*آید غالباً اذهان انسان*ها متوجه اعتیاد به مواد مخدر می*گردد، اما واقعیت غیر از این است. «امروزه در جهان عدهٔ کثیری هستند که به تماشای تلویزیون و اینترنت و بازی*های رایانه ای معتادند.

    مجلهٔ آمریکایی «بی ارادگی و اعتیاد جنسی» در یکی از شماره*های خود نوشت: اتصال به سایت*های اینترنتی هرزه نگاری محدود به کاربران خانگی نشده بلکه به یکی از معضلات جدی در محیط*های کاری نیز بدل شده است. این مجله می*افزاید: طی تحقیقات صورت گرفته درمورد تعدادی از شرکت*ها، مشخص شد که کارمندان مرد، 62% از زمان صرف شدهٔ خود در پشت رایانه را به سایت*های هرزه نگاری اختصاص داده*اند.

    در حال حاضر در بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته، امکان اتصال و دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد فراهم شده است. حتی کودکان بسیاری در کشورهای مختلف جهان امروزه به اینترنت متصل هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، 90% کودکان بین 5 تا 17 سال در ایالات متحده آمریکا به رایانه دسترسی دارند و 75% نوجوانان 14 تا 17 ساله به طور منظم از آن استفاده می*کنند.

    ارزان بودن هزینه*های اتصال و ناشناخته ماندن افراد در آن، موجب گسترش هرزه نگاری و استفاده از محصولات آن شده است. در حال حاضر هزاران سایت اینترنتی وجود دارد که حاوی تصاویر مستهجن است. هرزه نگاری در اینترنت و نیز سایر فن آوری های ارتباطی اثرات سوء و مخرب بسیاری در جامعه ایجاد می*کند.

    امروزه رابطه میان جرایمی چون: تجاوز، خودفروشی، سوء استفاده از اطفال و موارد بسیاری از این دست، با گسترش محصولات هرزه نگاری اثبات شده است. بر اساس آمار ادارهٔ تحقیقات فدرال آمریکا، حدود 81% مجرمان خشونت*های جنسی مرتباً از محصولات هرزه نگاری استفاده کرده*اند. این مسئله بر روابط زنان و مردان نیز تأثیرات مخربی گذاشته است. خارج شدن روابط بین زن و مرد از یک رابطه انسانی و توأم با احترام به یک رابطهٔ غیر انسانی و همراه با امیال شهوانی از جملهٔ این تأثیرات است.

    در این باره انجمن روان پزشکان آمریکا گزارش می*دهد که 20% معتادان به محصولات هرزه نگاری به دلیل اعتیادشان طلاق می*گیرند یا جدا از زوج*هایشان زندگی می*کنند. بیشترین اثر مخرب هرزه نگاری بر قشر نوجوان و جوان جامعه است. وجود روابط جنسی خارج از عرف و اخلاق جامعه در محصولات ارائه شدهٔ هرزه نگاران، روابط جنسی نامشروع و خارج از ازدواج را اشاعه می*دهند و این مسئله موجب کاهش تمایل نوجوانان به امر مقدس ازدواج می*شود.»

    در اینترنت و دنیای مجازی آن، همانند دنیای واقعی که در آن افراد گوناگون، با فرهنگ*ها و سلیقه*های مختلف زندگی می*کنند، افراد زیادی وجود دارند که شرور و خطرناک هستند. این گونه افراد از اینترنت برای بهره برداری*های سوء و متأسفانه بیشتر برای امور جنسی از کودکان و نوجوانان استفاده می*کنند. در اغلب اتاق*های چت، انبوهی از جوانان بین 12 تا 25 سال در حال گفت و گو هستند که تبادل اطلاعات شخصی در آن*ها تشویق می*شود. زمانی که کودک و نوجوان وارد خانه*های گفت و گو (چت روم) می*شود، با شمار کثیری از شکارچی*هایی رو به رو می*گردد که در کمین آنان هستند.

    ما اصولاً با ماهیت چت زدن و گفت و گو مخالف نیستیم، زیرا که افراد بسیاری هستند که در گفت و گوهای علمی و تخصصی و ارزنده مشارکت می*کنند، اما روی سخن با آن دسته از کاربران اینترنتی است که عمدتاً نوجوانان و جوانان هستند که در فعالیت*ها و ارتباط*هایی شرکت می*کنند که بیشتر جنبهٔ لذت جویی و دوست یابی دارد و بیشتر نگرانی*ها نیز در همین زمینه است.

    چند پیشنهاد

    برای کاهش میزان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، توجه به نکات ذیل الذکر توسط والدین، می*تواند کارساز باشد. اگر چه همواره مشاوره با پزشک و روانشناس، به خصوص روانشناسان سایبر، توصیه می*شود.

    1- فاصله کودکان با صفحه رایانه حفظ شود

    تشعشات ناشی از امواج صفحات دیجیتالی، بر روی چشم و سیستم عصبی، تأثیر منفی دارد و این تاثیرگذاری در بلند مدت افزایش می*یابد. تلاش کنید تا به کودکان خود یاد بدهید که همواره در استفاده از ابزار دیجیتالی چه نوت بوک باشد چه گوشی هوشمند، همواره حد خاصی را برای مشاهده آن در نظر بگیرند و خیلی به این صفحات، زل نزنند! حفظ حداقل فاصله ای به میزان طول یک دست دراز شده با صفحه دیجیتالی، می*تواند فاصله خوبی باشد.

    2- فرزند شما هر سی دقیقه، از جلوی رایانه بلند شود

    به کودکان یاد بدهید هر نیم ساعت یک بار، از جلوی رایانه بلند شوند. این کار سبب می*شود تا ستون فقرات و عضلات کودکان، کمی استراحت بکند و آسیب پذیری آن نسبت به کار زیاد با رایانه کاهش یابد. این موضوع خیلی مهم است. بعضاً کودکان را مشاهده می*کنیم که چند ساعت پست شر هم، روبروی رایانه نشسته و مشغول بازی اینترنتی یا ویدئویی هستند. این کار سبب آسیب*هایی به ستون فقرات و عضلات کودکان و حتی نوجوانان می*شود. این کار را به کودکان یاد بدهید. بر روی رایانه، جمله ای با استکیر بچسبانید که هر نیم ساعت از کودک خواسته شود تا از جلوی رایانه بلند شود.

    3- میز رایانه و صندلی، متناسب با جثه فرزندتان باشد

    همان میز و صندلی که خود برای استفاده از رایانه استفاده می*کنید، در اختیار کودکان قرار ندهید. این کار سبب آسیب*هایی به عضلات و کمر کودکان می*شود. تناسبی باید بین میز و صندلی با جثه کودکان باشد.

    4- از فرزندتان بخواهید تا جوی رایانه غوز نکند.

    این موضوع مهمی هست. مخصوصاً در انجام بازی*های ویدئویی پرتنش و هیجان انگیز.

    5- به فرزندتان یادآوری کنید که هنگام کار با رایانه، حتماً پلک بزند

    پلک نزدن، باعث خسته شدن چشم و خشک شدن داخل آن می*شود که در دراز مدت می*تواند مشکل ساز باشد. وقتی با رایانه کار می*کنیم، معمولاً کم تر پلک می*زنیم و این کار، سبب آسیب*های چشمی می*شود. از کودکان و نوجوانان بخواهید که در هنگام کار با رایانه، بیش تر پلک بزنند.

    6- به فرزندتان یادآوری کنید که دست خود را بطور ثابت روی موس نگه ندارد

    قرار گیری طولانی مدت دست بر روی موس، سبب مشکلات عضلانی برای کودکان می*شود. این موضوع را به آن ها یادآوری کنید.

    7- صفحه کیبورد کوچک تر و نرم تر برای کار وی انتخاب کنید

    صفحه کی بورد کوچک که کلیدهای آن نرم باشد، نیازمند فشار کم تر از سوی بچه*ها برای فشار دادن دکمه*ها و استفاده از کیبورد است.

    8- فهرستی از سایت*های خوب و ارزشمند را در کنار مانیتور نصب کنید

    سایت خوب، برای بچه*های خوب حتماً نیاز هست. میلیون*ها سایت وب، مناسب کودکان نیست. آن ها را جلوی صفحه جست وجوی گوگل قرار ندهید. مطلوب کودکان و نوجوانان نیست. سایت*های خوب را شناسایی و به آن ها معرفی کنید تا همواره با این پرتال*ها سرگرم باشند.

    9- از فرزند خود بخواهید که صفحات وب بوک مارک شده شما را بعضاً چک کند

    وقتی شما صفحات وب را بوک مارک کنید، کودکان علاقمند می*شوند از آن صفحات استفاده کنند که قبلاً ثبت شده بر روی مروگر. با بوک مارک کردن صفحات خوب، کودکان و نوجوانان را به استفاده از این پرتال*ها ترغیب کنید.

    10- نکات مربوط به انتخاب صحیح کد کاربری و رمز عبور را به فرزندتان یادآوری کنید

    اگر آن ها وارد صفحات شبکه*های مجازی و پست الکترونیک می*شوند، طریقه استفاده صحیح از آن پرتال*ها و همچنین ثبت کد کاربری و رمز عبور دقیق و ایمن را، در نظر داشته باشید. همه چیز را باید به کودکان آموزش دهید.

    11- از ایشان بخواهید، رمز عبور خود را جایی یادداشت نکند

    از کودکان و نوجوانان بخواهید که رمز عبور خود را جایی یادداشت نکنند. این موضوع بین این قشر سنی، زیاد مشاهده می*شود.

    12- به فرزندتان آموزش دهید که هیچ صفحه ناشناسی را کلیک نکند

    عدم کلیک کردن بر روی پاپ آپ ها و صفحات تبلیغی ناشناس، موضوعی است که باید به آن توجه کنید. این موضوع رابه فرزندانتان یاد بدهید و آموزش بدهید.

    13- به فرزندان خود یاد بدهید که مشاهده پرتال*های مستهجن، چه عواقب منفی در پی دارد.

    اینکه فکر کنید عدم صحبت کردن درباره سایت*های مستهجن، کمکی به کودکان و نوجوانان شما است، اشتباه می*کنید. آن ها را باید با عواقب استفاده از این پرتال*ها آشنا کنید و به صورت مالتی مدیا و چند منظوره. سبک زندگی دیجیتالی را باید به کودکان خود مانند دست شویی رفتن و مسواک زدن و لباس پوشیدن، یاد بدهید. خیلی از مهارت*های اجتماعی را کودکان و نوجوانان می*توانند در محیط واقعی، از دیگران یاد بگیرند به طور مستقیم یا غیر مستقیم.

    اما مسائل هویت مجازی و محیط دیجیتالی را، جز از والدین خود، در این سطح سنی، از کسی نمی*توانند یاد بگیرند. انتظار نداشته باشید که مادر بزرگ کودک یا نوجوان شما، درباره مسائل ایمنی و اخلاقی و روانی محیط سایبر، با نوه*های خود صحبت کنند!


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
  2. #257
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    نه داشتن يك كلكسيون از رمان*هاي نامدار در كتابخانه و نه هر هفته به شهركتاب رفتن، هيچ يك نمي*تواند از كودك*تان يك كتابخوان حرفه*اي بسازد. اگر خودتان با خواندن بيگانه باشيد و اگر از تكنيك*هاي ساده*اي كه مي*تواند كودك شما را كتابخوان كند، بي*خبر باشيد، رسيدن به چنين آرزويي يا ممكن نمي*شود يا انرژي و وقت زيادي از شما مي*گيرد. براي اينكه عادت خواندن كتاب را در خون كودك*تان تزريق كنيد، مي*توانيد از اين راهنما كمك بگيريد. پس از خواندن اين متن خواهيد فهميد كه تربيت يك كوچولوي كتابخوان چندان هم دشوار نيست.

    زياد حرف بزنيد

    اگر مي*خواهيد فرزندتان زود حرف زدن را ياد بگيرد و مهارت*هاي كلامي*اش تقويت شود، تا مي*توانيد با او حرف بزنيد. كلماتي كه از زبان شما خارج مي*شوند، بيشترين تاثير را بر رشد مهارت*هاي زباني كودك*تان مي*گذارد. اگر مي*خواهيد حين كتاب خواندن، به رشد اين مهارت در كودك*تان كمك كنيد، از چنين جملاتي كمك بگيريد: «واي! اينجا را ببين! چه كتاب*هاي خوبي. چرا از توي اين قفسه يكي*شان را بر نمي*داري تا با هم كتاب بخوانيم؟» مهم نيست كه كودك*تان به اندازه درك اين جملات بزرگ شده يا نه. حتي اگر او همه حرف*هاي شما را نفهمد، با كمك گرفتن از اين جملات مي*توانيد بخشي از ذهنش را كه مربوط به صحبت كردن است، به مرور فعال*تر كنيد.

    به كلمات دست بزنيد

    وقتي حين كتاب خواندن انگشت*تان را زير كلمات حركت مي*دهيد، به كودك*تان مي*گوييد كه اين نشانه*هاي بامزه به ظاهر بي*معنا، مفهوم دارند و همان جملات زيبايي هستند كه به گوش او مي*رسند. شما با چنين كاري ولع او به خواندن در سال*هاي آينده را بيشتر کرده و او را به اين كار علاقه*مند مي*كنيد.

    قصه را بازي كنيد

    اگر كودك*تان تازه خواندن را ياد گرفته، برخي از جملات كتاب راكه مخصوص شخصيت خاصي هستند، با يك ماژيك شبرنگ مشخص كنيد و از او بخواهيد وقتي درحال بازي كردن نمايشي بر اساس آن داستان هستيد، بخش*هاي رنگي شده را با صداي خودش بخواند. به اين طريق هم او را در فرآيند داستان*خواني درگير كرده*ايد و هم باعث شده*ايد لذت بيشتري از خواندن ببرد.

    از كودك*تان حرف بكشيد

    قرار نيست فرزندتان تنها با شنيدن جملات از آنها درس بگيرد. براي رسيدن به هدفي كه نويسنده كتاب مد نظر داشته، بايد كودك*تان را به فعاليت بيشتر ترغيب كنيد. براي مثال پيش از آنكه صفحه را بخوانيد، عكس*هايش را در مقابل كودك*تان قرار دهيد و از او چنين سوالي بپرسيد: «به نظرت خرس كوچولو مشكلش را به چه شكل حل مي*كند؟» كودك*تان وقتي با چنين سوال*هايي مواجه مي*شود، بيشتر با داستان درگير مي*شود و براي پاسخ دادن، خلاقيت بيشتري را به كار مي*گيرد. گذشته از اين، در صورتي كه نظر او اختلاف زيادي با آنچه كه در كتاب نوشته شده داشته باشد، وقتي ماجراي واقعي را در ادامه از زبان شما مي*شنود، ذهنش آمادگي بيشتري براي به خاطر سپردن آن پيدا مي*كند.

    حق انتخاب دهيد

    پيش از آنكه كتاب خواندن را شروع كنيد، كودك*تان را با دادن حق انتخاب به او درگير ماجرا كنيد. براي مثال چند كتاب را از قفسه بيرون بياوريد و از او بپرسيد كه دوست دارد امشب كدام داستان را بشنود يا اينكه كدام داستان را دوست دارد اول بخواند. وقتي كودك*تان با ميل خودش وارد اين بازي مي*شود، توجه بيشتري به آنچه كه برايش مي*خوانيد، مي*كند.

    كتاب بسازيد

    از كودك*تان بخواهيد كه داستاني را براي*تان تعريف كند و آن را روي چند برگ كاغذ بنويسيد. در هر برگه كافي است بخشي از داستان را كه در سه*، چهار خط خلاصه شده، بياوريد و بعد از تمام شدن، از فرزندتان بخواهيد نقاشي را كه از نظرش با هر بخش مرتبط است، بالاي آن بكشد. حالا شما توانسته*ايد كتابي مخصوص به او را با كمكش طراحي كنيد و انگيزه*اش براي داستان*پردازي را بالا ببريد.

    كتاب جوك برايش بخريد

    براي فرزندتان جوك*هايي ساده و مناسب سنش تعريف كنيد و حتي با كمك كتاب*هاي لطيفه كه در شهركتاب*ها هست، به او چند جوك ساده كه برايش جالب هستند، ياد دهيد. كودك*تان با تعريف كردن لطيفه*هاي تكراري* خود در برابر ديگران، ياد مي*گيرد كه شكل دادن ساختار*هاي تازه*اي از جملات و عبارات را تمرين كند.

    كلمه*يابي كنيد

    وقتي كودك پيش*دبستاني شما تنها چند حرف از الفبا را ياد مي*گيرد، وقت آن رسيده كه بازي كلمه*يابي را شروع كنيد. براي مثال اگر كودك*تان حرف «ر» كه نامش با آن آشنا مي*شود را ياد گرفته، يكي از كتاب*هايش را* برداريد و وقتي كه كنار هم نشسته*ايد، از او بخواهيد همه «ر»*ها را پيدا كند. هر وقت كودك*تان كلمه*اي كه اين حرف در آن قرار گرفته را پيدا كرد، آن واژه را برايش بخوانيد و تشويقش كنيد.

    قلنبه سلنبه حرف بزنيد

    نگرانيد كه كودك*تان معناي برخي واژه*ها را متوجه نشود و به همين دليل وقت داستان خواندن، واژه ساده*تري را به جاي آنها به كار مي*بريد؟ اين تفكر را كنار بگذاريد و با خيال راحت واژه*هاي جديد را براي كودك*تان بخوانيد. كودكان عاشق تكرار شدن قصه*ها هستند و وقتي براي چندمين*بار واژه تازه*اي كه برايشان معنا كرده*ايد را مي*شنوند، آن را ناخواسته وارد گروه كلماتي كه به كار مي*برند، مي*كنند. به اين ترتيب شما با گفتن چنين كلماتي فهم داستان را براي كودك*تان سخت نكرده*ايد، بلكه به او امكان گسترده*تر كردن دايره لغاتش را داده*ايد.

    خسته نشويد

    اگر كودك*تان در هفته بارها از شما مي*خواهد كه يك كتاب را بخوانيد، براي منصرف كردنش تلاش نكنيد. مهم نيست كه چند بار داستان را شنيده *است؛ شما مي*توانيد هزاران بار كتاب مورد نظر را برايش بخوانيد و حتي تا جايي پيش برويد كه تك تك سطر*هاي داستان را از بر شود اما اجازه ندهيد خواندن كتاب*هاي تكراري، فرصت شروع كردن كتاب*هاي تازه را از شما بگيرد. براي مثال مي*توانيد داستان كوتاه تازه*اي را قبل يا بعد از خواندن كتاب دوست داشتني شروع كنيد.

    امتحان بگيريد

    نه اينكه در فضايي جدي از كودك*تان در مورد سطرهاي خوانده شده امتحان بگيريد اما مي*توانيد در فضايي دوستانه و حين بازي، سوال*هايي را در مورد داستان از او بپرسيد؛ اين سوال*ها مي*تواند در مورد بخش*هايي كه پيام اصلي داستان در آنها پنهان شده باشند يا اينكه از بخش*هايي پرسيده شوند كه مي*دانيد واژه*هاي تازه در آنها به كار رفته*اند. اگر كودك*تان دقيقا از آن واژه*ها استفاده نكرد، اشكالي ندارد؛ مهم اين است كه مفهوم آنها را درك كرده باشد و واژه*اي جايگزين برايش پيدا كرده باشد. شما هم مي*توانيد پس از شنيدن توضيحاتش يك بله همراه با لبخند به او هديه كنيد و واژه مورد نظرتان را هم در ادامه به كار ببريد تا ملكه ذهنش شود.

    فوت کوزه*گری

    توپ توي زمين شماست

    دليلي ندارد كه به جاي اسباب بازي برايش كتاب بخريد يا شب*ها وقتي غرق خواب است، او را مجبور به شنيدن ماجراي كتاب*ها كنيد. شما مي*توانيد با برخي از رفتارهايي كه هر روز و هر هفته نشان مي*دهيد، كودك*تان را به خواندن و داستان بافتن علاقه*مند كنيد.

    با او بخوانيد، نه براي او

    تنها با خواندن كتاب براي كودك*تان نيست كه او را كتابخوان مي*كنيد. براي رسيدن به چنين هدفي، وقتي كه خودتان قصد كتاب يا مجله خواندن داريد، كتاب*هاي او را هم در مقابلش قرار دهيد تا به تقليد از شما سراغش برود. بچه*ها بيشتر از آنكه از حرف*هاي شما درس بگيرند، *با الگو*برداري از رفتارهاي شما به شخصيت خود شكل مي*دهند.

    با هم كتابخانه برويد

    اگر دانشجو هستيد يا قصد داريد كتاب خاصي را از كتابخانه امانت بگيريد، كودك*تان را هم با خود همراه كنيد. اجازه دهيد بين قفسه*هاي كتاب با شما بچرخد و بعد سراغ قفسه*هاي كتاب كودك برود و براي خودش هم كتابي براي امانت گرفتن پيدا كند. حتي اگر خودتان نمي*خواهيد كتاب خاصي را امانت بگيريد، صرفا براي جست*وجوي كودك*تان در اين محيط، او را به كتابخانه*اي كه عنوان*هاي زيادي كتاب كودك در آن قرار دارد، ببريد.

    تابلوها را بخوانيد

    براي علاقه*مند كردن كودك*تان به خواندن، فقط نبايد از كتاب*ها كمك بگيريد. وقتي براي خريد يا قدم زدن با او به خيابان مي*رويد، توجه بيشتري به تابلوهايي كه در خيابان نصب شده كنيد و عبارات و جملات روي آنها را براي كودك*تان بخوانيد. اگر تابلوي راهنمايي و رانندگي سر راه*تان باشد، با خواندن عبارت زير علامت يا تصويري كه روي تابلوست، مي*توانيد آن را در ذهن كودك*تان ماندگار و توجهش به نوشته*ها را بيشتر از قبل جلب كنيد.


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
  3. #258
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    اسمش هست «من شرور» و حتي از نظر برخي مترجم*ها « من نفرت انگيز». با اين وجود قهرمان اين داستان شايد شرور به نظر برسد، اما به هيچ عنوان نمي*توان لقب «نفرت*انگيز» را به او چسباند. گرو در قسمت اول اين انيميشن مي*خواهد ماه را بدزدد و زمين را يخبندان كند، اما همين شرور به ظاهر كنترل ناپذير، در قسمت دوم از كشفیات قديمي*اش براي مبارزه با شرور*ها استفاده مي*كند و براي محافظت از زمين جان مي*كند. اين قهرمان دوست*داشتني با آن چهره زشت و خسته تنها نيست. ده*ها «مينون» تك چشم و دو چشم زرد رنگ به او براي ساختن داستاني هيجان*انگيز و به خاطر ماندن كمك مي*كنند و سه فرزندخوانده قد و نيم*قدش نه تنها براي ساختن انساني بهتر از اين تبهكار قديمي در تلاشند، بلكه با فعاليت*هاي*شان داستاني جذاب*تر را هم به بينندگان دو قسمت اين انيميشن تقديم مي*كنند.

    در نزديكي خانه*اي با چوب*هاي پرچين سفيد و بوته*هاي پر از گل رز كه در يك منطقه شاد بيرون شهر واقع شده، خانه*اي سياه با حياطي بدون چمن قرار گرفته كه هويت آن براي اهالي محل و همسايه*ها مجهول است. اين خانه رازي بزرگ را در خود پنهان كرده و در ادامه داستان مي*بينيم كه پناهگاه بزرگ مخفي را در زير زمين خود جا داده*است. پناهگاهي كه در آن براي بزرگ*ترين سرقت مسلحانه تاريخ زمين برنامه*ريزي مي*شود. بررسي*هاي موشكافانه «گرو» قرار است به سرقت ماه منجر شود. بله! به همين سادگي! گرو قرار است ماه را بدزدد.

    گرو براي رسيدن به اين هدف به هر دري مي*زند و حتي در ظاهر سرپرستي چند كودك بي*سرپرست را هم بر عهده مي*گيرد. اما اين كار كه قرار بود گرو را به هدفش يعني دزديدن ماه نزديك*تر كند، مسير زندگي او را براي هميشه عوض مي*كند. او در پايان داستان دل به بچه*ها مي*بندد و مثل يك پدر از آنها حمايت مي*كند. پدر شدن به زندگي سياه گرو رنگ مي*دهد.

    او حالا مفهوم «مراقبت كردن»، «دوست داشتن» و البته «دوست داشته*شدن» را مي*شناسد و به همين دليل در قسمت دوم انيميشن مسير زندگي*اش را تمام و كمال تغيير مي*دهد و به جاي تبهكار بودن، مبارزه با تبهكار*ها را به عنوان هدفش انتخاب مي*كند.

    سلام آدم*هاي خاكستري

    شايد بتوان گفت كه پيام اصلي انيميشن دو قسمتي «من شرور» اين است: آدم*ها سياه يا سفيد نيستند. مجرمي كه شهر از دست او امان ندارد، مي*تواند در دلش مهر چند كودك بي*سرپرست را جا دهد؛ دوست*شان داشته باشد؛ نگران*شان شود و براي آرامش*شان به هر دري بزند.

    گرو كه در ابتداي داستان، شخصيتي سياه به نظر مي*رسد، در پايان داستان شخصيتي خاكستري به نظر مي*رسد كه در كنار فعاليت*هاي مجرمانه*اش، مي*تواند نقش پدري خوب را بازي كند و حتي برای شادي بچه*هايش در جشن تولد آنها لباس پرنسسي بپوشد و كلاه*گيس به سر بگذارد. بچه*ها خيلي زود به گرو كه براي خوشحال كردن*شان به هر دري مي*زند دل مي*بندند و حضور «مينون»هاي ابله هم در جذاب كردن اين داستان، خنداندن*شان و حتي هيجان*زده كردن*شان نمي*تواند بي*تاثير باشد. با اين وجود، براي بچه*ها پذيرفتن سياه و سفيد بودن شخصيت گرو و اشتباه كردنش آسان نخواهد بود. او يك قهرمان مطلق نيست و قرار نيست بيننده*اش در تمام داستان با خيال مطمئن به تماشاي رشادت*هايش بنشيند. او «زورو» نيست، بلكه «شروری» است كه گاهي در دام*هايي كه خودش براي ديگران پهن كرده مي*افتد و حتي شكست مي*خورد.

    من هستم

    گرو يك آدم خاص است؛ يك تبهكار و البته مغز متفكر اما انيميشني كه داستان زندگي او را روايت مي*كند، نشان مي*دهد كه حتي آدم*هاي خاص هم در خانه، زندگي عادي* دارند. بچه*هاي گرو در پايان شب برايش شعر مي*خوانند؛ لالايي مي*شنوند؛ بوسيده مي*شوند و اين مجرم كه از سر اتفاق به دنياي پدرها وارد شده، مثل يك آدم*عادي در كنار آنها حاضر مي*شود. گذشته از اين، «گرو»ي به ظاهر سخت*دل، مثل همه آدم*هاي عادي مي*تواند عاشق شود و به زني كه مثل او اهل عمليات سري است، دل ببندد.

    اين شباهت مي*تواند خيال ازدواج و تشكيل خانواده را به ذهن «گرو»يي كه ديگر اهل كارهاي خلاف نيست، بيندازد و لباس دامادي به تن او كند. براي كودكاني كه قهرمان ذهني*شان را هميشه دور از دسترس و خارق*العاده تصور مي*كنند و بر اين باور هستند كه در دنياي قهرمان*ها ناممكن و شكست خوردن معنايي ندارد، آشنايي با گرو كه نه تنها گاهي به بن*بست مي*خورد، بلكه در كنار فعاليت*هاي خاص و قهرمانانه*اش، هيچ چيز را با لذت بودن و پدر بودن عوض نمي*كند، خالي از لطف نخواهد بود.

    خط قرمز*ها پاك مي*شوند

    در دنياي گرو هدف وسيله را توجیه مي*كند و شايد براي كودكاني كه چنين ذهنيتي را به سختي مي*توانند بپذيرند، درك اين موضوع و البته كنار آمدن با آن آسان نباشد. كودكان قانونمدار*تر از آن هستند كه بتوانند براي رسيدن به هدفي عالي، قانون*هاي مزاحم را كنار بگذارند و به هر وسيله*اي و حتي به قيمت شكست برخي قانون*ها و اصول، به خواسته متعالي خود برسند اما برخلاف اين موضوع، گرو تصميم مي*گيرد براي متوقف كردن يك تبهكار، سراغ همان سلاح*هاي قديمي كه مي*خواست با كمك*شان ماه را بدزدد، برود و از روش*هاي تبهكارانه براي حفظ امنيت زمين استفاده كند.

    گرو ديگر ميانه*اي با كارهاي خلاف ندارد. اين را همه ما مي*دانيم؛ اما سابقه او در شرارت، ذهنش را حتي براي رسيدن به اهداف انسان*دوستانه به همان مسير قديمي هدايت مي*كند. شايد درك و البته پذيرفتن چنين مفهومي براي كودكاني كه مخاطب اين انيميشن نيستند، آسان نباشد. كودكاني كه اهل اسطوره ساختن هستند، نمي*توانند با گرو در اين زمينه همراه شوند و بپذيرند كه قهرمان*شان براي رسيدن به هدفش شكست مي*خورد، اشتباه مي*كند و حتي ويراني به بار مي*آورد.

    اين داستان ادامه دارد

    گفتيم كه گرو شكست مي*خورد، اما نااميدي در دنياي او جايي ندارد. او را مي*توان نماد سخت*كوشي دانست و به عنوان كسي كه هميشه به دنبال ايده*هاي تازه براي رسيدن به هدفش هست، معرفي كرد. او براي متوقف كردن تبهكاري كه قصد ويران كردن دنيا را دارد، سلاح مي*سازد اما در جنگ ميان آنها، سلاح گرو به دست تبهكار مي*افتد و به وسيله*اي براي زودتر ويران كردن دنيا تبديل مي*شود.

    با اين وجود او تا آخرين لحظه براي جبران كردن اشتباهش تلاش مي*كند و درحالي كه مينون*هايي كه پيش از اين دوست و همراهش بوده*اند، با شرارت*هاي رقيب گرو به دشمن او تبديل شده*اند، او براي برگرداندن شرايط به روزهاي قبل و نجات دوستان قدیمی و البته کل ساکنان زمین تلاش مي*كند. البته حتي در اين جريان هم مي*توان تلاش سازندگان انيميشن براي نشان دادن اين مغز متفكر را ديد و شكست خوردن كسي كه سال*ها تبهكار بوده، به پيشرفته*ترين تكنولوژي*ها مجهز بوده و به سخت*كوشي هم مشهور است را ديد اما منتظر باختنش در اين بازي نماند.

    البته نبايد فراموش كنيم كه درحال تماشاي يك انيميشن كودكانه هستيم كه باختن در آن معنايي ندارد و به همين دليل زني كه گرو به او دلبسته بود، در آخر داستان دوباره به كمكش مي*آيد؛ او و زمين را نجات مي*دهد و با اين قهرمان خاكستري، پيمان ازدواج مي*بندد و همه مینون*ها و بچه*های گرو در این جشن آنها را حمایت می*کنند.

    توي چاه نيفتيد

    قرار نيست به هر كسي اعتماد كنيم. اين يكي ديگر از پيام*هايي است كه انيميشن من شرور به بينندگانش مي*دهد. در قسمت دوم اين انيميشن مي*بينيم كه تبهكارقديمي مي*تواند در لباس يك شيريني فروش ظاهر شود و براي مخفي كردن فعاليت*هاي مجرمانه*اش، ظاهري متفاوت به خود بگيرد.

    البته از آنجا كه قرار نيست سازندگان انيميشن*ها، بچه*ها را با چهرهاي غم*زده و نگران از سينما بيرون بفرستند، گرو در جريان داستان از فعاليت*هاي پنهان اين جنايتكار با خبر مي*شود و به قيمت به خطر انداختن زندگي*اش، راز او را فاش مي*كند.

    با اين انيميشن بيشتر آشنا شويد

    سه سال پس از توليد اولين قسمت انيميشن من شرور يا Despicable Me، سازندگان اين انيميشن پرطرفدار قسمت دوم آن را ساختند. درحالي كه قسمت اول اين انيميشن توانسته بود طرفداران زيادي را در گوشه گوشه دنيا پيدا كند، افت سري دوم آن نمي*توانست دور از انتظار باشد.

    اما سازندگان روي چنين انتظار بدبينانه*اي خط كشيدند و با همان قدرت، قـسمـت دوم اين انيميشن را روانه بازار كردند و توانستند براي هر دو مجموعه در وب*سايت «imdb» رتبه*اي نزديك 8 از 10 را به دست**آورند.

    به دنياي مينون*ها خوش*آمديد

    كمتر كسي است كه اين انيميشن دو قسمتي را ديده باشد اما به مينون*هاي دل نبسته باشد. آنها كه حتي نمي*توانند با مخاطب*شان حرف بزنند، آنقدر با رفتارهاي*شان خود را در دل مخاطبان جا كرده*اند كه به يكي از انگيزه*هاي ساخت قسمت سوم اين انيميشن تبديل شده*اند.

    مينون*ها قرار است شخصيت*هاي اصلي سومين قسمت از این انيميشن كه ساخت آن شروع شده و به زودي به بازار فيلم و انيميشن راه پيدا مي*كند، باشند و به همين دليل نام سومين قسمت اين مجموعه به «مينون*ها» تغيير كره است. تاكنون داستان كلي اين قسمت كه قرار است تابستان امسال اكران شود، منتشر نشده است.


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
  4. #259
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    تادیب و تربیت فرزندان بعد از طلاق می تواند چالش های بسیاری را ایجاد کند. گذشته از اینها، خود طلاق برای همه استرس زا است و برای کودکان طبیعی است تا مشکلات رفتاری فزاینده ای را هنگامی که والدین شان از هم جدا می شوند از خود بروز دهند.

    همچنین، تک والد (پدر یا مادر مجرد) بودن اصلا کار ساده ای نیست. بدون شخص دیگری که مسئولیت مسائل را به عهده بگیرد یا از شما حمایت و پشتیبانی کند، تربیت فرزندان مسئولیت بسیار سنگینی را به شما تحمیل می کند. مسائل دیگر، مانند شرایط حضانت، زندگی شما بعد از طلاق را سخت تر و پیچیده تر می کند. کودکان بعد از طلاق به تادیب و تربیت اصولی و منسجم نیاز دارند.

    قوانین را دوباره بسنجید و ارزیابی کنید

    خیلی مهم است که بعد از جدایی و طلاق قوانین خانه را مورد بازبینی قرار دهید. ببینید می خواهید چه قوانینی را حفظ کنید و کدامیک را تغییر دهید. به عنوان مثال یک تک والد، شما ممکن است متوجه شوید در برخی زمینه ها باید سخت گیرتر باشید و در برخی موارد دیگر منعطف و ملایم تر.

    برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که در مورد زمان خواب باید جدی تر و سختگیرتر باشید، اما در مورد تمیزکردن هر روزه اتاق خواب کودک چندان خشن و جدی نباشید. همه اینها بستگی دارد به اینکه چقدر به طور واقع بینانه می توانید کار و مسئولیت را تقبل کنید و چه مقدار مسئولیت به عهده فرزندتان قرار دهید.

    نیازی نیست قوانین شما دقیقا همانند قوانین والد دیگر باشد. کودکان به خوبی خودشان را با قوانین متفاوت در محیط های متفاوت تطبیق می دهند. همان طور که در خانه و مدرسه قوانین متفاوتی حاکم است، آنها می توانند خودشان را با قوانین متفاوت در خانه هر یک از والدین نیز تطبیق دهند.

    خودتان را آماده شنیدن جملاتی از این دست کنید، «اما در خانه پدر تا هر وقت که بخواهیم می توانیم بیدار بمانیم،» یا «مامان ما را مجبور نمی کند که همه غذایمان را بخوریم». فقط با ارامش و خونسردی متذکر شوید که در خانه شما قوانین متفاوتی حاکم است.

    اغلب والدینی که حضانت فرزندان به آنها داده شده است قوانین بیشتر و جدی تری دارند، چون آنها با مسائلی از قبیل تکالیف منزل، زمان خواب و آماده شدن برای رفتن به مدرسه در صبح مواجه می شوند. در این میان، والدی که حضانت فرزند را به عهده ندارد معمولا فرزندان در تعطیلات و آخر هفته ها با او هستند بنابراین نیازی به قوانین سخت گیرانه ندارند.

    وضع کردن قوانین مشابه و یکسان کار بسیار دشواری است. چرا که شما و والد دیگر ممکن است سبک های تربیتی متفاوتی داشته باشید. بنابراین برای خانه خودتان قوانین خودتان را وضع کنید.

    پیامدها و عواقب مشخص و واضحی را در نظر بگیرید

    آماده مواجه شدن با مشکلات رفتاری فزاینده ای باشید، مانند رفتارهای بازگشتی و پس رونده و رفتارهایی برای جلب توجه بیشتر. همچنین یک چشم تان باید متوجه رفتارهای احتمالی باشد که به شما هشدار می دهد فرزندتان برای مواجه با طلاق به کمک حرفه ای و مشاور نیاز دارد.

    تصمیم بگیرید می خواهید چه عواقب و پیامدهای مثبت و منفی در نظر بگیرید. آماده باشید تا فرزندان قوانین را آزمون کنند و بسنجند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما حد و مرزهایی با پیامدها و عواقب مشخص را وضع کرده اید. اغلب بعد از طلاق، فرزندان می خواهند بدانند که آیا شما خودتان قادرید از پس بدرفتاری های آنها بربیایید یا نه؛ گاهی با این مسائل می خواهند شما را به چالش بکشند.

    اکثر کارشناسان بر این باورند که چنانچه مشکل رفتاری در خانه شما اتفاق افتاد، عواقب و پیامد نیز باید در خانه شما اعمال شود. اگر فرزندتان دقیقا قبل از اینکه به خانه والد دیگرش برود بدرفتاری کرده است، وقتی به خانه تان بازگشت او را باید با پیامد کارش مواجه کنید.

    هرازگاهی والدین باید با هم سرپیامدها و عواقب و حتی تنبیه فرزندان، همکاری و توافق کنند. این می تواند بدین معنا باشد که اگر قرار است فرزندتان از امتیاز بازی ویدئویی اش به مدت 24 ساعت دقیقا از لحظه ای که می خواهد به خانه والد دیگر برود محروم شود، والد دیگر نیز باید به این تنبیه و پیامد احترام بگذارد. با این وجود، خانواده های بی شماری قادر نیستند چنین کاری انجام دهند.

    تادیب و تربیت همراه با جدیت و ثبات قدم

    گاهی اوقات والدین تادیب و تربیت فرزندان را نادیده می گیرند و مورد اغماض قرار می دهند، چون بعد از طلاق احساس بدی دارند. به هر جهت، کودکان دچار فشار روحی حتی از کودکان معمولی به تادیب و تربیت بیشتری نیاز دارند. توجه مثبت بیشتر و اطمینان خاطر بیشتری را برای فرزندتان فراهم کنید.

    در تادیب و تربیت تان جدی و ثابت قدم باشید، بنابراین فرزندتان می داند در خانه از او چه انتظار و توقعی دارید. اگر در تربیت تان جدی و ثابت قدم نباشید این می تواند فرزندتان را دچار سردرگمی کند. اگر فرزندانتان بین خانه والدین پس و پیش شوند، آنها باید بدانند وقتی در خانه شما هستند چه انتظاراتی از آنها دارید.

    ارتباطتان را با همسر سابق تان حفظ کنید.

    بهترین راهنما که چگونه فرزندان تان با طلاق کنار بیایند بستگی به رفتار و برخورد شما و همسرتان در طی طلاق و حتی بعد از آن دارد. سعی کنید هر وقت نیاز بود در مورد رفتار فرزندان تان با همسر سابق تان صحبت و مشورت کنید.

    برای مثال، همسرتان نیز باید در جریان نگرانی های فرزندتان و نیز پدیدارشدن مشکلات رفتاری فرزندتان قرار بگیرد. گفتگو و هم فکری با او برای حل اینگونه مشکلات می تواند خیلی مفید واقع شود.

    تا جایی که می توانید همانند یک تیم کار کنید

    والدینی که همانند یک تیم با هم کار می کنند معمولا در حل و فصل مشکلات رفتاری بعد از طلاق موفق تر هستند. زمانی که همه افرادی که به مشکلی اشراف دارند اقدام به همکاری می کنند، بسیاری از مسائل و مشکلات رفتاری به بهترین شکل حل و فصل می شود و برنامه مدیریت رفتار توسعه یافته تر می شود.

    اگر به هر دلیلی شما و همسر سابق تان نمی توانید به مثابه یک گروه با هم کار کنید، بر رفتارهایی که می توانید در خانه تان مورد توجه قرار دهید تمرکز کنید. تمرکز بر آنچه که تحت کنترل دارید می تواند نتایج بهتری را برای فرزندان تان به ارمغان بیاورد.


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
  5. #260
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    چطور با كودك*تان حرف مي*زنيد، به او نگاه مي*كنيد و چند بار در روز نوازشش مي*كنيد؟ روانشناسان مي*گويند نه*تنها جملاتي كه به كودك*تان مي*گوييد و مدرسه*اي كه برايش انتخاب مي*كنيد بلكه حتي شيوه نگاه كردن شما به فرزندتان، مي*تواند به شخصيت او شكلي متفاوت دهد.دکتر محسن ايماني، دکترای علوم تربیتی مي*گويد، شايد كودك شما برخي ويژگي*ها را از پدر يا مادربزرگش به ارث برده و با آنها به دنيا آمده باشد اما نمي*توانيد سهم خودتان را در شكل دادن به شخصيت او ناديده بگيريد. به گفته وی، در شكل*گيري شخصيت كودكان ارث جايگاه خودش را دارد اما والدين هم مي*توانند با رفتارهاي خود اين ويژگي را تقويت كرده يا برعكس آن را كمرنگ كنند.

    بچه حرف*شنو خوب است!

    شايد داشتن فرزندي محتاط كه قبل از دست زدن به هر چيزی اول به چشمان مادرش نگاه كند يا بدون اجازه مادرش دست از پا خطا نكند، آرزوي بسياري از والدين باشد اما بد نيست بدانيد كودكي كه حتي براي آب خوردنش هم منتظر گرفتن تاييد از مادرش است، احتمالا در بزرگسالي با اختلال وسواس درگير مي*شود. مادران مضطربي كه با كنترل كودك*شان سعي مي*كنند، استرس خودشان را كنترل كنند، كودكاني پر از ترس و اضطراب تربيت مي*كنند. پس نگذاريد ترس*هاي شما اين ويژگي را در فرزندتان تقويت كند.

    ريسك نمي*كند؟

    دوست ندارد سرسره*بازي كند و وقتي پارك مي*رويد، كنار شما روي نيمكت مي*نشيند؟ او را به*خاطر اين محافظه*كاري بيش از اندازه دست نيندازيد! به جاي رفتارهايي كه فاصله او را با ريسك*پذيري*هاي كوچك بيشتر مي*كند، سعي كنيد همراهش باشيد، دستش را بگيريد و به او اطمينان دهيد كه هيچ اتفاقي برايش نمي*افتد و حتي اگر لازم بود با او سر بخوريد. مي*توانيد در ابتدا او را از نيمه سرسره رها كنيد و براي موفقيت*هاي كوچكش تشويقش كنيد و بعد هم به او بگوييد اگر به تنهايي از سرسره سر بخورد مي*تواند شكلاتي را از شما جايزه بگيرد.

    اگر فرزندتان فقط از انجام برخي بازي*ها يا قرار گرفتن در موقعيت*هاي خاص هراس دارد، نگران نباشيد؛ با رفتاردرماني و تشويق او مي*توانيد تا حدود زيادي اوضاع را بهتر كنيد. نگذاريد سختگيري شما كار را براي*تان سخت*تر كند و اجازه دهید با آرامش نفس بكشد، تجربيات جديد كسب كند و بفهمد دنيا آنقدرها هم ترسناك نيست؛ البته اگر احساس مي*كنيد ترس*هاي فرزندتان از كنترل شما و خودش خارج شده و قابل مهار کردن نيست، حتما با يك روانشناس در اين مورد مشورت كنيد.

    از سروصدا فراري است؟

    در جشن بچه*ها، تنها كسي كه از صداي آواز فراري است و دوست ندارد دور كيك بچرخد، فرزند شماست؟ هرچه دستش را مي*كشيد و با چشم و ابرو به او اشاره مي*كنيد كه وسط *مهماني برود هم كارساز نيست؟ در این مواقع كودك*تان اصرار دارد به خانه برويد.چون سر و صدا او را آزار مي*دهد؟ نبايد فراموش كنيد بعضي از ترس*ها ذاتي هستند و همان*طور كه برخي از بچه*ها از ارتفاع مي*ترسند، بعضي از كودكان هم به*طور ذاتي صداهاي بلند را دوست ندارند. كودكان كمتر از سه سال به*طور معمول با ورود به مكان*هاي پرسروصدا مي*ترسند و كودكاني كه بيش از سه سال دارند، معمولا راحت*تر با سروصدا و *مهماني كنار مي*آيند. براي اينكه بچه*ها از شلوغي فراري نشوند، فركانس صداها هم بايد در وضعيت مناسبي باشد.

    گاهي بزرگ*ترها هم در بعضي *مهماني*ها از صدا آزار مي*بينند اما نه ترسو هستند و نه مشكلات رواني دارند. تحمل آلودگي صوتي براي بزرگسالان هم دشوار است چه برسد به دختر يا پسربچه*هاي خردسال*. بعضي صداها نه*تنها آرامش*بخش نيستند بلكه با فركانسي نخراشيده سوهان روح هم مي*شوند و طبيعي است كه اين صداهاي زمخت كودكان را هم مثل بزرگترها آزار مي*دهد. پس اگر كودك چهار ساله شما از برخي صداها فاصله مي*گيرد، توقع نداشته باشيد پا به پاي شما از *مهماني لذت ببرد و به او حق دهيد كه در برابر صداي بلند موسيقي تاب نياورد. اما اگر كودك*تان به اندازه كافي بزرگ شده و هم*سن و سال*هايش به*راحتي با صداها كنار مي*آيند، مي*توانید از محرك خوشايند و پاداش دادن براي ترغيب او استفاده كنيد.

    در چنين شرايطي برای اینکه در *ميهماني بماند به او توجه بيشتري نشان دهید و حتي برايش جايزه*اي هم در نظر بگيريد اما مجبورش نكنيد ساعت*ها در فضايي كه برايش غيرقابل تحمل است بماند. مي*توانيد به او بگوييد درصورت اذیت شدن به اتاق برود و در فضايي آرام*تر بازي كند. تصور نكنيد اجبارهاي شما از كودك*تان فرد آرام*تر و منطقي*تري مي*سازد. تنها كاري كه شما مي*توانيد بكنيد، همراهي با او و ترغيب كردنش به روبه*رو شدن با موقعيت*هاي ناخوشايند است اما نمي*توانيد با اجبار و تهديد ترس*ها و نگراني*هاي فرزندتان را از بين ببريد چون با اين كار تنها مشكلات كودك*تان را تشديد مي*كنيد.

    چشم سفيد است؟

    كودكان چهار يا پنج ساله فرصت زيادي براي تجربه كردن كار خطرناك نداشته*اند و كودكي كه در اين سنين از بالاي يخچال مي*پرد تا به حال افتادن و درد پاهايش را تجربه نكرده است. با اين شيطنت*ها نمي*توان برچسب بي*فكر بودن را به كودك* چسباند و تنها بايد در نقش والد مراقب اعمال او باشيد، از كارهاي خطرساز آگاهش كرده و بدون ترساندنش از ريسمان سياه و سفيد خطرها را به او گوشزد كنيد. مطمئن باشيد جيغ و فرياد شما هيچ پيامي به كودك*تان نمي*رساند. پس هنگام خطر با پيام*هاي واضح به او هشدار دهيد تا متوجه خطر شود؛ البته مراقب باشيد به*خاطر نگراني*هاي بيش از اندازه*تان سد راه كنجكاوي و پيشرفت او نشويد. کودک نياز دارد روابط و جهان اطرافش را درك كند و حتي در مسير اين يادگيري كمي خرابكاري كند.

    لجبازي مي*كند؟

    در *مهماني هنگامي که سرتان حسابي شلوغ است و در حال چيدن سفره غذا هستيد، مدام پاهايش را در سفره دراز مي*كند؟ هرچه چشم*غره مي*رويد انگار نه انگار فقط با چشماني گرد به شما زل مي*زند و مي*گويد: «دوست دارم» حاضر جوابي*اش از يك*طرف و نگاه سرزنشگر ديگران از طرفي ديگر شما را از كوره به در مي*برد؟ در اين مواقع خونسردي خود را حفظ كنيد. ممكن است هدف كودك فقط جلب نظر شما باشد و البته گاهي هم لجبازي راهي براي تلافي رفتار*هاي نادرست شماست. شايد فرزند شما از دست*تان دلخور است يا از تنبيه نامناسب شما خشمگين است.

    گذشته از اين هميشه هم حركات نادرست از روي قصد نيست. كودك شما هنوز درك درستي از رفتار درست يا نادرست ندارد و وقتي با فرياد به او مي*گوييد: «نكن! سرم رفت!» دقيقا نمي*فهمد كه سر شما چرا رفته است و اينكه خودش مقصر رفتن سر شماست يا نه. اگر شما با پيام*هاي واضح و قابل فهم به كودك*تان نگوييد چه كارهايي را نبايد انجام دهد، نبايد انتظار رسيدن به خواسته*هاي*تان را داشته باشيد.

    به باباش رفته*؟

    كودك مدام از طريق مشاهده ياد مي*گيرد. اگر خودتان لجبازي مي*كنيد، فرزندتان هم از شما مي*آموزد و اگر براي عصباني كردن همسرتان و تلافي كردن رفتار نامناسب او صداي تلويزيون را بلند مي*كنيد، فرزندتان هم اين روش رفتاري را ياد مي*گيرد.

    پس قبل از هر كاري، سعي كنيد الگوي كاملي براي فرزندتان باشيد؛ البته گاهي هم آموزش نادرست فرزندي لجباز بار مي*آورد. اگر هنگامي كه رفتار نادرستي را در جمع مرتكب مي*شود به او لبخند بزنيد و با شوخي بگوييد «به باباش رفته» تا سعي كنيد رفتار نامناسبش را پوشش دهيد، اين پيام را به او مي*دهيد كه رفتارش جالب بوده و به*طور ناخودآگاه رفتارش را تقويت مي*كنيد. گذشته از اين، هيچ*وقت در مقابل کودک به خاله و دايي در مورد اينكه چگونه ظرف شكلات*ها را پخش كرده يا ظرف*هاي خانه را شكسته است چيزي نگوييد و اشتباهاتش را به عنوان شيرين*كاري به ديگران معرفي نكنيد.

    درست مي*شود؟

    براي متوقف كردن اشتباهات فرزندتان بايد از راه درست وارد شويد و بدانيد تنبيه و فرياد تنها كار را بدتر مي*كند. كود*ك* نترس شما حتي اگر در آغاز از تنبيه بدني*تان بترسد، خيلي زود در برابر تهديد*هاي*تان نسبت به تنبيه كردن ديگر هيچ واكنشي نشان نمي*دهد. بايد شيوه*هاي تربيتي را بياموزيد تا بتوانيد تعاملي مناسب با فرزندتان داشته باشيد. راه چاره شما محروم*سازي است. اگر حاضر نيست پاهايش را از سفره جمع كند، باید به او بگوييد اجازه نخواهد داشت با كاميون مورد علاقه*اش بازي كند.

    فراموش نكنيد اگر سر حرف*تان نباشيد و با تسليم شدن در برابر گريه*هايش به او اجازه دهيد تا با اسباب*بازي مورد علاقه*اش بازي كند، دفعه بعد او حرف شما را جدي نمي*گيرد. ابتدا كمي فكر كنيد، اگر او را از چيزي محروم كنيد، احتمالا بايد گريه*هايش را هم تحمل كنيد؛ البته صبر شما از او كودكي سر به راه مي*سازد.


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
  6. #261
    دخترك ژولیده
    مسئول ارسال خبر

     

    کادر مدیریتی
    تاریخ عضویت
    March 2014
    نوشته ها
    17,146
    13,237
    21,344

    پیش فرض

    اگر فرزند شما یکی از 73 درصد نوجوانان جهان است که گوشی هوشمند دارند، باید از ابزارهایی که او روی گوشی خود مورد استفاده قرار می دهد آگاهی کامل داشته باشید. رفتارهای این گروه سنی بسیار حائز اهمیت است و از هم اکنون که تنها چند روز تا زمان بازگشایی مدارس باقی مانده، میزان حضور فرزندتان در گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی می تواند بر کیفیت تحصیلی آنها تاثیر مستقیم برجا بگذارد.

    بیشتر خانواده هایی که فرزندشان در دوره متوسطه یا دبیرستان تحصیل می کند با شبکه های اجتماعی درگیر هستند و اثر آن را روی فرزند خود به خوبی می بینند. باید اعتراف کرد که برای نوجوانان و جوانان، گوشی هوشمند به اضافه ابزارهای موبایلی مساوی با شبکه های اجتماعی است و به عبارت دیگر، فضاهای ارتباطی تعاملی محبوب ترین و پرکاربردترین ابزار کاربردی در موبایل جوانان محسوب می شوند.

    باید اعتراف کرد بسیاری از شبکه های رسانه ای بی ضرر هستند و حتی در برخی موارد مفید واقع می شوند، ولی با این وجود برخی از این ابزارهای اجتماعی هیچ مزیتی به همراه نمی آورند و می توانند مشکلاتی را در فرایند تحصیلی آنها به وجود آورند. کامنت های نامناسب، ارتباط با افراد ناشناس، محتوای نادرست، تصاویر مجرمانه، شایعه پراکنی و... بخشی از معایبی هستند که دانش آموزان هنگام حضور در شبکه های اجتماعی با آن مواجه می شوند. از این بدتر، برخی ابزارهای اجتماعی موقعیت جغرافیایی کار را هم مشخص می کنند و همین مساله موجب می شود در مدرسه یا خارج از آن مشکلات جدید برای افراد به وجود آید.
    ابزارهای کنترلی

    دانش آموزان در یکی از حساس ترین گروه های سنی بسر می برند و هر اندازه که والدین آنها دقت داشته باشند یا مدرسه مناسبی برای ادامه تحصیل آنها درنظر گرفته شود، باز هم حضور در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیرات مخرب خود را بر جای بگذارد. کارشناسان بر این باورند که استفاده از ابزارهای کنترلی و گفت و گو با فرزندان بهترین روشی است که می تواند آنها را در مقابل خطرات احتمالی در شبکه های اجتماعی ایمن کند. به هر حال، کارشناسان سه ابزار کاربردی معرفی کرده اند که دانش آموزان به کمک آنها می توانند ضمن حضور در شبکه های اجتماعی، مزایای تحصیلی را هم در اختیار بگیرند تا اختلالی در روند آموزشی آنها ایجاد نشود.

    ابزار Yik Yak:
    این ابزار که خدمات خود را متنی بر موقعیت جغرافیایی کاربر ارایه می دهد، این امکان را فراهم می کند تا هر آنچه را می خواهید به صورت ناشناس و بدون مشخصات خود به اشتراک بگذارید. به طور خلاصه باید گفت پست هایی در قالب توییت حاوی متن و تصویر می تواند به صورت ناشناس می تواند برای دانش آموزان مشکلاتی را به همراه آورد. ولی در بخش تنظیمات این شبکه اجتماعی می توانید اطلاعات جغرافیایی را تغییر دهید تا ارتباط فرزند شما با اطرافیان محدود شود. این ابزار قابلیت ویژه برای ارتباطات اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان دارد تا محافظت کامل را از آنها انجام دهد.

    ابزار Ask.FM: این یک ابزار اجتماعی پرسش و پاسخ است که به دانش آموزان امکان می دهد پرسش های تحصیلی خود را به آسانی مطرح کنند و پاسخ های مورد نظر را از دیگر کاربران بگیرند. البته برخی پرسش ها می تواند با پاسخ های مناسب برای دانش آموز همراه باشد و بازخوردهای نادرست را به او برساند. برای حل این مشکل، شرکت توسعه ابزار Ask.FM یک مرکز امنیتی ویژه را برای تامین امنیت دانش آموزان ارایه کرده است که به کمک آن می توان جلوی انتشار هرگونه اطلاعات نامناسب، ارتباطات نادرست و... را گرفت و در صورت بروز مشکلات مربوطه، موقعیت کاربر مختلف را به راحتی پیگیری کرد. این ابزار براساس قوانین قضایی و دولتی فعالیت می کند تا دانش آموزان بتوانند ایمنی کامل داشته باشند.

    ابزار Snapchat:
    این شبکه اجتماعی تمامی خدمات خود را به صورت رایگان ارایه می دهند و حتی برخی کارشناسان معتقدند برای برقراری ارتباطات هدفمند و ایمن، ابزاری را بهتر از آن نمی توانید پیدا کنید. این شبکه اجتماعی به صورت پیش فرض جلوی انتشار محتوای نامناسب را می گیرد و به مناسبت بازگشایی مدارس قابلیت های ویژه برای دانش آموزان ارایه کرده تا بتوانند بخشی از فرایند تحصیلی خود را مبتنی بر اینترنت انجام دهند. در این قابلیت جدید دانش آموزان می توانند جروات و کتاب های خود را در گروه های دوستی منتشر کنند یا ابزارهای آموزش الکترونیکی را در اختیار بگیرند. این شبکه اجتماعی در قالب یک ابزار کمک آموزشی می تواند امکان انتشار عکس، ویدیو و متن مرتبط با دوره تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان را فراهم کند.


    استراتژی تحصیلی

    همزمان با بازگشایی مدارس، بازار فروش لوازم تحریر داغ تر می شود و والدین از چند هفته قبل سعی می کنند اجناس مورد نیاز فرزند خود را تهیه کنند. به دنبال گسترش فروشگاه های مجازی در چند سال اخیر، بخشی از خریدهای مرتبط با ابتدای سال تحصیلی در دنیای مجازی، انجام می شود و اگرچه این خریدها در نخستین روز بازگشایی مدارس به اوج خود می رسد، ولی تجربه نشان داده که از چند هفته قبل هم فروشگاه های مربوطه حضور گسترده مشتریان را پیش روی خود می بینند.

    والدین برای اینکه بخواهند کالاهای مورد نیاز فرزندان خود را تهیه کنند، استراتژی های مختلف را در نظر می گیرند و شبکه های اجتماعی برای آنکه سود بیشتری از این بازار به دست آورند، استراتژی های بازاریابی متناسب را به کار می بندند. بررسی ها نشان داده که فروش پنج گروه از محصولات مرتبط با تحصیل نزدیک به بازگشایی مدارس روی شبکه های اجتماعی افزایش می یابد. لوازم تحریر و محصولات جانبی مرتبط، کتاب ها و فایل های صوتی و تصویری آموزشی، رایانه ها و انواع گوناگون دستگاه های الکترونیکی شخصی، تجهیزات اداری مخصوص مدارس و انواع گوناگون اسباب بازی ها و وسایل سرگرمی.

    مرکز تحقیقاتی eMarketer پیش بینی کرده که ابتدای سال تحصیلی پیش رو که تنها چند روز تا آن باقی مانده است، 14.2 درصد از تمام این محصولات را که در سراسر جهان فروخته می شوند شبکه های اجتماعی به دست مردم می رسانند. پلتفرم های بازاریابی بزرگ از جمله فیس بوک، توییتر، پینترست و اینستاگرام استراتژی های گسترده مربوط به حوزه تجارت الکترونیکی را برای آغاز سال تحصیلی در اختیار گرفته اند تا بتوانند در این بازار پررونق حضور داشته باشند. اگر این روزها به شبکه اجتماعی پینترست مراجعه کنید، بیش از 70 زیرمجموعه جدید مرتبط با آغاز سال تحصیلی و لوازم موردنیاز دانش آموزان را در آن مشاهده خواهید کرد.

    شبکه اجتماعی توییتر پایان تابستان گذشته 41.5 میلیون پست با محتوای مربوط به آغاز سال تحصیلی در اختیار گرفت که پیش بینی می شود این رقم برای سال جاری رشد دوبرابری را تجربه کند. به هرحال باید توجه داشت که این شبکه های اجتماعی علاوه بر آنکه قابلیت های ارتباطی را در اختیار دانش آموزان می گذارند، انواع محصولات مورد نیاز آنها را با قیمت ارزان تر و به صورت گسترده و متنوع ارایه می دهند و در بسیاری از موارد حتی اگر دانش آموز به دنبال خرید چنین محصولاتی نباشد، آنها را به صورت خودکار پیشنهاد می دهند تا انگیزه کاربر برای خرید لوازم تحریر بیشتر شود.

    اگر قرار باشد این مساله را به صورت مورد بررسی کنید، نتایج بررسی مرکز تحقیقاتی SheKnows جالب به نظر می رسد. این مرکز ژوئیه 2014 یعنی اواسط تابستان سال گذشته مطالعه ای را انجام داد و در پایان متوجه شد 73درصد مادران آمریکایی تصمیمات خود را برای خرید لوازم تحریر و مایحتاج مورد نیاز دانش آموزان خود از طریق فیس بوک خریداری کرده اند و به عبارت دیگر، شبکه اجتماعی فیس بوک بزرگ ترین منبع تاثیرگذار بر تصمیم آنها بوده است.

    دومین پلتفرم محبوب برای مادران آمریکای پینترست بوده است و 32 درصد مادران آمریکایی هم اعلام کردند تصمیمات خود را برای اساس پیشنهادهای ارایه شده در این شبکه اجتماعی تغییر دادند.

    البته باید توجه داشت دانش آموزان هم این پلتفرم های اجتماعی را برای خرید لوازم مورد نیازشان مورد استفاده قرار می دهند که البته نگاه آنها با مادرشان اندکی متفاوت بوده است. مرکز تحقیقاتی eMarketrt در یک بررسی مجزا به این نتیجه رسید 88درصد دانش آموزان بین 12 تا 17 سال طی سال 2015 میلادی مشترک شبکه های اجتماعی هستند و سعی می کنند با همکلاسی ها و دوستان خود از این طریق در ارتباط باشند.

    این درحالی است که مرکز SheKnows دریافته بود تنها 39درصد دانش آموزان از طریق فیس بوک خریدهای مورد نیاز خود را برای تحصیل انجام می دهند. این گروه سنی بیشتر از والدین خود به اینستاگرام و یوتیوب توجه دارند و دو پلتفرم مذکور را برای انجام خریدهای تحصیلی مورد استفاده قرار می دهند.

    دانش آموزان در پلتفرم های مجازی

    تام بلیشاک، مدیر استراتژی های فیس بوک بر این باور است از هر 10 دانش آموز که در نقاط مختلف جهان سال تحصیلی پیش رو را آغاز می کنند، هفت نفر با شبکه های اجتماعی درگیر هستند و به نوعی خدمات آنها را مورد استفاده قرار می دهند. او می گوید: «شبکه های اجتماعی نقش بسیار تاثیرگذاری در سیاست های تحصیلی امسال بر عهده دارند و آثار قابل ملاحظه ای را روی دانش آموزان بر جای می گذارند. نقش شبکه های اجتماعی و رسانه ای را در این سال تحصیلی باید متفاوت از نقش آنها در سال های قبل دانست. هر روز که می گذرد، حضور دانش آموزان در دنیای مجازی پررنگ تر می شود و آنها خود را با دیگر همسن و سالان در شبکه های اجتماعی قیاس می کنند. این مساله به صورت بالقوه آثار مثبت و منفی فراوان را بر جای می گذارد.»

    تاثیرات شبکه ای اجتماعی بر روند تحصیلی، مساله جدیدی نیست. ولی اینکه دانش آموزان چه تاثیراتی از این فضاها می پذیرند در حال تغییر است. این روزها انواع پلتفرم های اجتماعی با سیاست های بازاریابی روی کار آمده اند و هر کدام سعی دارند تعداد بیشتری از دانش آموزان و دانشجویان را تحت پوشش خود قرار دهند.

    این شبکه ها که ظاهر زیبا و قابلیت های کارآمد دارند، در بسیاری از موارد فقط سیاست های بازاریابی خود را مدنظر قرار می دهند و همین مساله موجب می شود مشکلات فراوان برای دانش آموزان به وجود آید.

    مرکز تحقیقاتی Fluent در یک بررسی جدید دریافت 81 درصد دانش آموزان و دانشجویان اعلام کرده اند که براساس توصیه دوستان خود در شبکه های اجتماعی تصمیم به خرید کالای جدید تحصیل می کنند یا اینکه روش های گوناگون برای در اختیار گرفتن ابزارهای کمک آموزشی را هم به واسطه همین توصیه ها مورد استفاده قرار می دهند. در حالی که والدین سعی می کنند بهترین لوازم تحریر و مناسب ترین مدرسه را برای فرزندان خود انتخاب کنند، باید به فکر انتخاب بهترین شبکه اجتماعی هم برای فرزندان خود باشند تا تلاش های آنها به نتیجه برسد.

    بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که اگر شبکه های اجتماعی در روند تحصیل می تواند با آثار مدرسه و همکلاسی ها برابری کند و به عبارت دیگر اگر والدین با حضور فرزندان خود در شبکه های اجتماعی توجه نداشته باشند، نتایج ضعیف تحصیلی در فرزند خود را مشاهده خواهند کرد.

    توجه داشته باشید که در این زمینه والدین می توانند روی یکدیگر تاثیر بگذارند، کودکان می توانند روی والدین خود تاثیر بگذارند، برندها می توانند نحوه تفکرات تحصیلی والدین و دانش آموزان را تغییر دهند و از همه مهم تر، شبکه های اجتماعی می توانند تمام آنها را دربر بگیرند و روی آنها تاثیر مستقیم بر جای بگذارند.


    +

    غافل مشو زِ سنگ مکافات روزگار ..
    در عمر خویش اگر دل موری شکسته ای !
صفحه 18 از 18 نخست ... 8131415161718
نمایش نتایج: از 256 به 261 از 261

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •