ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5
  1. #1
    تاریخ عضویت
    January 2012
    نوشته ها
    14,865
    6,704

     

    پیشکسوت کوچولو
    كوچولو ماندگار(آخر کوچولو)

    New 1 ☼♫ آموزش گیتار پاپ به همــراه تاریخچه ی گـــیـتار به روش دیگـــر ☼♫

    تاریخچه ی کلی گیتار ♪♪


    در زمان ساسانیان اوج موسیقی دنیا در ایران قرار داشت و نوازنده ها و موزیسین های فعال و صاحب نامی در ایران زندگی می کردن . بعد از حمله اعراب به ایران و تصرف ایران ، اعراب در زمینه های مختلف مستشار های خودشون رو به سرزمین های دیگه ای که تصرف کرده بودن می فرستادن . در این زمان موزیکدان معروفی به نام زریاب که یک موزیسین ایرانی و صاحب سبک بود به عنوان مستشار برای آموزش موسیقی و گسترش موسیقی به جنوب آندلس(همون اسپانیای امروز) فرستاده شد .زریاب در اندلس شروع به تکمیل سازی کرد که ساختش رو در ایران آغاز کرده بود که بعد ها در زبان اسپانیایی به آن لوت می گفتن و ما امروز به اون عود می گیم . این عود یا همون لوت در اندلس طرفداران زیادی پیدا کرد و زریاب تونست با استفاده از این ساز و موسیقی سنتی و فرکلر اسپانیایی ها و با استفاده از آموخته های خودش سبک جدید و کاملی رو در انوجا بوجود بیاره . و در نهایت شکل تکمیل یافته ی همین عود گیتاری هست که ما امروز می بینیم
    جالبه که گیتار تا حدود صد سال پیش هم مثل عود سیم هاش از جنس روده ی حیوانات بود و بیشتر مراحل تکامل اون در همین دو صده ی اخیر اتفاق افتاده.

    خود اسپانیایی ها که کشورشون بزرگترین مرکز گیتار نوازی دنیاست و دارای نوازنده های صاحب سبک بسیاری در زمینه ی گیتار هستن ایرانی ها رو مخترع اصلی گیتار می دونن به طوری که یکی از بزرگترین نوازنده های سبک فلامنکو در دنیا به نام پاکو دلو سیا معروفترین کاستش رو و همچنین معروفترین قطعه ی این کاست رو به نام زریاب تولید کرده


    گیتار به سازهای گروه کوردوفن Cordophones به هر حال گیتاری که به شکل امروزی میبینیم ، نتیجه تکامل آن در طی قرنهاست.


    عده ای بر این عقیده اند که گیتار از مصر سرچشمه گرفته استو عدهای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری Greek Assyrian Cithara که بوسیله رمیها به اسپانیا آورده سده گرفته شده است.
    اما به نظر می رسد که جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی باشد که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد میشده که این صدا بوسیله یک تقویت کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشده است.



    از آنجائیکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه های کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده.

    ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی Harp Arqueeگردید. سپس سازی متشکل از مجموعه ای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شد.



    یونانیها دو نوع لیر داشتند ، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا، کیتارا بوسیله رمیها تغییر شکل یافت و نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده است .

    بعدها رو می ها برای نخستین بار سازهایی چون سیتارا ، پاندورا Pandora و فیدیکولا Fidicula را نواختند و از این راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت.



    در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید . این گیتار ها به دلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بودند.
    به تدریج در قرنهای چهارده و پانزده پسوندهای موریسکا و لاتینا حذف شد و در سراسر اروپا آلات موسیقی خانواده گیتار با اسمهایی از قبیل : گیتارا ، گیترنه،گیترن Giteren( سازی سیمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان فرانسوی گیترنه و به زبان اسپانیایی گیتارا گفته می شد.) و شیتارا معین شدند.


    در همان زمان گروه زیادی از سازهای خانواده کوردوفن ، با اسمهایی از قبیل: ویهوئلVihuelaا در اسپانیا و ویولا Viola در ایتالیا خوانده می شدند.
    بعضی از این سازها با آرشهde arco ، بعضی با مضراب de penolaو بضی دیکر هم با انگشتde mano نواخته می شدند.
    از ویهوئلای انگشتی ( ویهوئلا دمانو ) نوعی گیتار پدید آمد.


    درطی قرنهای چهارده و پانزده در شکل گیتار و ویهوئلا تغییرات قابل توجه ای بوجود آمد به تدریج در پهلوهای آنها فرورفتگی ایجاد شد و در قرن شانزده هر دو ساز آشکارا شبیه گیتار شدند.
    در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند de mano در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شدند.
    از آن پس گیتار بدنه ای بزرگتر و شکلی مدورتر به خود گرفت .


    در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند de mano در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شدند.
    ویوئلا (یعنی نوع اشرافی گیتار ) در اسپانیا به منزله لوت در سایر نقاط اروپا بود. در طی قرن شانزده گیتار در دربار فرانسه دوران اوجی را پشت سر گذاشت.



    در آن زمان گیتار چهار کر (” Choeurs این کلمه معادل انگلیسی آن course است


    ، در اصل به معنی هم آهنگی و همسرائی است ولی در اینجا به معنی سیم های جفت که گاهی با اکتاو یکدیگر کوک میشده اند.به این ترتیب مثلاً گیتار پنج کر دارای ده سیم بود که دوتا دوتا با هم کوک میشدند”.) وجود داشته گر چه در اوایل قرن هفدهم گیتار چهار کر همراه با ویهوئلا جای خود را به گیتار پنج کر دادند.


    ظاهراً در قرن شانزدهم میلادی بود که گیتار پنج کر در اسپانیا ظهور کرد.در اوایل قرن هفده گیتار پنج کر در اسپانیا طرفداران زیادی داشت و در کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا نیز رواج یافت.


    در این عصر، گیتار در اسپانیا سازی مردمی بود در صورتی که در ایتالیا تا حد بسیار زیادی یک ساز اشرافی به شمار می آمد.در نیمه قرن هجده هنوز هم گیتار پنج کر ساخته میشد ولی کمیت آن رو به کاستی میرفت.ضمناً گیتارهای این دوره اندک تفاوتی با گیتارهای قرن هفده داشتند.



    سالهای 1770 و 1780 گیتار پنج کر جای خود را به گیتار شش کر تغییر داد و در فرانسه و ایتالیا گیتار با سیمهای ساده جای گیتار با سیمهای جفتی را گرفت .در فاصله سالهای 1770 تا 1850 روی ساختمان آن تجربیات فراوانی به عمل آمدو عاقبت تمام این کارها منجر به خلق گیتار مدرن گردید.در سال 1780 ،گیتار شش کر به اسپانیا معرفی گردید و بسیار رواج پیدا کرد.


    اسپانیاییها در فنون ساختن این ساز به طور چشمگیری پیشرفت کردند.
    بیشتر این نوع گیتارها در اسپانیا از جنوب گشور آمده بودند.شهر کدیز که در نزدیکی سویا واقع شده بود، مرکز عمده تولید گیتار محسوب میشد. در ضمن گیتارهای ساخت ای دو شهر (کدیز و سویا ) بسیار پر نقش و نگار بودند.
    پرتغالیها نیز در ساختن گیتارهای شش کر رهروی اسپانیایی ها بودند.


    اسپانیایی ها مثل پرتغالی ها سالهای زیادی پس از باب شدن گیتار با شش سیم ساده همچنان گیتار شش کر را ترجیح میدادند.


    البته این کار ناشی از بی اطلاعی آنها نبود. در حقیقت مردم این دو کشور کاملاً در جریان تغییر و تحولات گیتار شش سیم تکی در سایر نقاط اروپا بودند و لیکن اسپانیاییها از توانایی گیتار شش کر در همراهی آوازهای اندلسیایی و رقصهای آن کاملاً مطلع بودند و به این خاطر مدتهای مدیدی پس از باب شدن گیتار شش سیم تکی همچنان از گیتار شش کر استفاده میکردند.
    اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده دورا تحول گیتار محسوب میشود و فرانسویها و ایتالیایی ها در امر تبدیل گیتار به یک ساز شش سیم ساده و نیز تدوین کوک مدرنپیشگام بودند.


    در طی این سالها گیتار با شش سیم ساده نسبتاً شکل استانداردی پیدا کرد و نیز همراه با رایج شدن سیمهای تک،خرک گیتار نیز تغییراتی یافت به صورتی که سیمها به آن گره میخوردند.ترقی چشمگیر گیتار در اوایل قرن نوزده یکی از نمات برجسته تاریخ آن است

    گیتارهای ساخت آنتونیو د تورس خواردوی اسپانیایی (Antonio de Torres Jurdo) 1892-1817شباهتهای کامل خود را به گیتارهای امروزی نشان میدهند.


    تورس مشهور ترین و پیشروترین گیتار ساز جهان به شمار می آید.
    از تحولات بعدی که در گیتار بوجود آمد، نایلومی کردن سیمهای گیتار است.نخستین سیمهای نایلونی، ساخت کارگاه سیم سازی آلبرت آگوستین (Albert Augustine)بود.


    قبل از این سیمهای زیر گیتار همه از جنس روده (زه) و سیمهای باس آن از جنس ابریشم نتابیده بوده که نوار فلزی به دور آن می پیچیدند.
    این نوع سیمها اشکالات قابل ملاحظه ای داشتند. ازجمله اشکالات آنها میتوان به آسانی از کوک خارج شدن آنها،مقاومت کم و عدم یکنواختی ضخامت آنها بود که ارتعاشهای غلطی را به دنبال داشت.


    همانطور که معرفی و ساخت گیتار مدرن را به تورس نسبت میدهند، عامل غنای موسیقایی و فنی این ساز را نیز عموماً به فرانسیسکو د آسیس تارگا ایکسیا (Francisci de Asis Tarrega Eixea 1852-1990)نسبت میدهند.

    تارگا نوازنده بزرگی بود که اصول تکنیکی محکمی این ساز پایه گذاری کرد و اما تحول وسیع این ساز


    را بیشتر مرهون فرناندو سور (Fernandi Sor) ودیونیزیو آگوادو که هر دو اسپانیایی هستند میدانند.
    در واقع اسپانیا تنها کشوری بود که پس از رواج یافتن گیتار،مردم آن دیگر هرگز از آن دل نکندند.


    با اینکه سلیقه اشرافیت اسپانیا دائم در حال تغییر بود ولی مردم عادی برای همراهی رقص و آواز خود کماکان از گیتار بهره می جستند.
    در حقیقت اسپانیا کشوری بود که میتوان گفت گیتار در آن ساز ملی به شمار می رفت و گیتار همچنان به عنوان یک عنصر اصلی زندگی باقی ماند.


    دیدرو دالامبر صاحبان دائره المعارف در سال 1751 که هر دو از ادبا و نویسندگان بزگ فرانسه به شمار می روند،در دائره المعارف خود در مورد گیتار چنین اظهار داشته اند:


    “صدای این ساز به حدی دلنشین است که برای تمام لطافتهای آن باید مطلقاً سکت بود … بایستی با آن تکنوازی یا با صدای سازی از نوع خودش همراهی کرد
    ایــن روزها

    دلتنگـــم !

    باور کن این یــکی دیگر شــعر نیست !!

  2. #2
    تاریخ عضویت
    January 2012
    نوشته ها
    14,865
    6,704

     

    پیشکسوت کوچولو
    كوچولو ماندگار(آخر کوچولو)

    پیش فرض

    گیتار چیست ؟

    گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته می*شود و از این جهت که سیم*های آن در اثر ارتعاش تولید صدا می*کند به سازهای گروه کوردوفون (به انگلیسی: Cordophones) یا زه*صدا تعلق دارد. این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیک*های نوازندگی) توانسته*است هم*گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛ که در نتيجه گونه*های متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اكنون جایگاه ویژه*ای در موسیقی جهان دارد.



    واژه guitar در زبان انگلیسی، gitarre در آلمانی و guitare در فرانسوی همگی مشتق شده از واژه guitarra در زبان اسپانیایی هستند که آن خود از واژه قیثاره در زبان عربی اندلوسی مشتق شده است. این واژه نیز خود مشتق شده از واژه لاتین cithara است که نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در یونانی باستان می*رسد. این واژه یونانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از واژه پارسی کهن سیه*تار (سه*تار) آمده است. [۱]

    روايت هاي متفاوتي در مورد تاريخچه گيتار وجود دارد عده ای بر این عقیده اند که گیتار از مصر سرچشمه گرفته است و عده ای نیز بر این نظرند که آن از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که بوسیله رومی ها به اسپانیا آورده شده گرفته شده است. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود=چوب) و بربط است. گفته می*شود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رایج شد.

    در زمان حکومت اسلام در اروپا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به آندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا می*گفتند و نام کنونی آن برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار می*تواند موید این باشد که گیتار سازی ایرانی است..



    زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد. در آن زمان اسپانیایی*ها خود سبکی غنی بنام فلامنکو داشتند که با سازهایی از جمله کاستانت، کاخون با همراهی پالماس، بایلا (رقص فلامنکو) و کانته (آواز فلامنکو) نواخته می*شد.

    جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی مي باشد که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد می شده و این صدا بوسیله یک تقویت کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت می شده است. از آنجائیکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه های کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است. ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. سپس سازی، متشکل از مجموعه ای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود. یونانیها دو نوع لیر داشتند، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا، کیتارا بوسیله رومی ها تغییر شکل یافت؛ نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده است . بعدها رو می ها برای نخستین بار سازهایی چون سیتارا، پاندورا Pandora و فیدیکولا Fidicula را نواختند و از این راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت؛ در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید؛ این گیتار ها به دلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بودند. به تدریج در قرنهای چهارده و پانزده پسوندهای موریسکا و لاتینا حذف شد و در سراسر اروپا آلات موسیقی خانواده گیتار با اسم هایی از قبیل: گیتارا، گیترنه، گیترن (Giteren)(سازی سیمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان فرانسوی گیترنه و به زبان اسپانیایی گیتارا گفته می شد.) و شیتارا معین شدند. در همان زمان گروه زیادی از سازهای خانواده کوردوفن، با اسمهایی از قبیل: ویهوئلا (Vihuela) در اسپانیا و ویولا (Viola) در ایتالیا خوانده می شدند. كه بعضی از این سازها با آرشه (de arco)، بعضی با مضراب (de penola) و بضی دیکر هم با انگشت (de mano) نواخته می شدند. بعدها از ویهوئلای انگشتی (Vihuela de mano ) نوعی گیتار بوجود مي آيد. درطی قرنهای چهارده و پانزده در شکل گیتار و ویهوئلاي انگشتي تغییرات قابل توجه ای بوجود مي آيد، به تدریج در پهلوهای آنها فرورفتگی ایجاد مي شود و در قرن شانزده هر دو ساز آشکارا شبیه گیتار مي شوند. در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند انگشت (de mano) در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شد. از آن پس گیتار بدنه ای بزرگتر و شکلی مدورتر به خود گرفت.
    ایــن روزها

    دلتنگـــم !

    باور کن این یــکی دیگر شــعر نیست !!

  3. #3
    تاریخ عضویت
    January 2012
    نوشته ها
    14,865
    6,704

     

    پیشکسوت کوچولو
    كوچولو ماندگار(آخر کوچولو)

    پیش فرض

    اجزای گیتار

    همان طور که در عکس*ها ملاحظه می*کنید، گونه*های مختلف گیتار ممکن است شامل اجزای متفاوتی باشند. یا شکل اجزا و یا جنس آن*ها با هم فرق داشته باشند. اما نهایتا اجزای موجود در همهٔ انواع گیتارها همین*ها هستند.

    1.سردسته
    2.خرک
    3.گوشی*ها (برای کوک کردن ساز)
    4.فرت (Fret)
    Truss Rod.5 (پیچی ست که برای تنظیم انحنای دسته به کار می*رود)
    Inlays.6 (تزئیناتی هستند که نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرت*های ۳ ۵ ۷ ۹ ۱۲ ۱۵ ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۴ قرار می*گیرند)
    7.دسته
    Heel.8 (اتصال بدنه با دسته)
    9.بدنه
    10.پیکاپ*ها (pickups)
    11.قسمت*های مربوط به مدار الکتریکی (تنظیمات ولوم و تن صدا)
    12.خرک پایینی (Bridge)
    13.صفحه پیک گارد (گاهی برای مخفی کردن مدارها و گاهی صرفا برای جلوگیری از خش*دار شدن رنگ بدنه در اثر برخورد پیک به مرور زمان)
    14.صفحهٔ پشتی
    15.صفحهٔ جلویی
    16.قسمت*های جانبی
    17.سوراخ صدا (معمولا دارای تزئینات زیبا به نام rosset)
    18.سیم*ها
    saddle.19 (تنظیم*کننده ارتفاع هر سیم)
    20.فرت بورد (چوبی که فرت*ها روی آن کوبیده شده*اند)



    ایــن روزها

    دلتنگـــم !

    باور کن این یــکی دیگر شــعر نیست !!

  4. #4
    تاریخ عضویت
    January 2012
    نوشته ها
    14,865
    6,704

     

    پیشکسوت کوچولو
    كوچولو ماندگار(آخر کوچولو)

    پیش فرض ☼♫ جلسه اول " شناخت ضرب نت " ☼♫

    + بـ ــنآم خـ ــدآ +


    سلام به همه کــوچولوهای علاقه مند به موسیقی به خصوص موسیقی پاپ و ساز گیتـــآر

    اول اینکه من توی این سایت شاگردی بیش نیستم، نه استادم و نه هیچ چیز دیگه
    من 2 سال و خورده ای میشه که گیتار میزنم البته بطور جدی ...


    خــب :

    [COLOR="SeaGreen"]اجزای آهنگــ :

    1) شناخت نٌــت هــآ

    2) فاصلــه ( ضرب )[/COLOR]

    امـــروز شمارو با فاصله " ضرب " آشنا میکنم
    فاصله یا "ضرب " مهترین جز موسیقی به حساب مساد
    چون اگه ضربهارو ما به موقع نزنیم کل آهنگ بهم میریزه

    ما ضربهارو با 3 شکل نمایش میدیم

    سیاه ، سفید ، گِــرد

    البته فاصلها فقط به این 3 ختم نمیشه، بلکه اینا پایه و اساس موسیقیه و ضربهای دیگه از همین سه ضرب اصلی به وجود میان



    نت سیاه ( زمان سیاه یکـــ ضربــــ )

    نکته :
    شما به راحتی میتونین تمرین نت سیاه رو انجام بدین
    همونطور که رو صندلی نشستید میتوننین این تمرینارو انجام بدین

    خب حالا
    روش تمرین نتـــ سیاه :

    یه دست روی پاتون بدارید
    به نت نگاه کنید هر نت سیاه نشونه یک ضرب
    پَــس شما برای زدن یک نت باید همان یک ضرب را روی پاهاتون بزنید
    به این صورت :
    وقتی پا به زمین میرسه با دست یه ضرب روی پا زده و پارا بلند میکنیم


    نتــ سفید ( زمان سفید دوضرب )

    روش تمرین سفید :
    همونطور که شما برای نت سیاه تمرین کردید
    برای نت سفیذ هم با همون روش تمرین میکنید
    با این تفاوت که نت سفید یک ضرب بیشتر از سیاه داره
    یعنی : وقتی بعـــد از زدن نی سیاه دوباره پامون به اندازه یه نت سیاه بالا و پایین یره
    ولی اون ضرب دست زده نمیشه



    نتـــ گـــرد ( زمان گـــرد 4 ضربــــ )

    روش تمرین گِــرد:

    بــاز هم همونطور تمرین میکنین
    با این تفاوت که بعد از زدن یک نت سیاه 4 نت سیاه دیگه هم زده میشه ولی فقط و فقط
    نت سیاه اول ضربــ ــه دست داره و 4 تا نت بعد صامت زده میشه


    و حالا تمـــــرین



    شما به خط هایی که نتا روش قرار داره توجه نکنین چون هنوز آموزششو ندیدین

    تمرین نت گـــِرد برای جلسه بعد

    خب دوستای گلم خسته نباشین
    تـــ ــآ جلسه ی دیگه خدافظ
    ایــن روزها

    دلتنگـــم !

    باور کن این یــکی دیگر شــعر نیست !!

  5. #5
    تاریخ عضویت
    May 2014
    نوشته ها
    1
    0

    کوچولو تازه به دنیا آمده

    پیش فرض

    مرسی مطلب خوبی بود
    ویرایش توسط Fereshte : 2014.05.09 در ساعت 23:28 دلیل: تبلیغ
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •