ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 2 از 3 نخست 123 آخرین
نمایش نتایج: از 16 به 30 از 45
  1. #16
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    «حسن كسائي» ۲۰ مهر 1307 در اصفهان به دنيا آمد. پدرش «حاج سيد جواد كسائي» از تاجران بنام آن زمان اصفهان بود كه به دليل علاقه و انسي كه با موسيقي داشت، با اساتيد و بزرگان آن زمان مانند «سيدحسين طاهرزاده»، «جلال الدين تاج اصفهاني»، «اكبر خان نوروزي»، «خاندان شهناز» (شعبان خان، حسين آقا، علي آقا و جليل شهناز)، «غلامحسين سارنج »و «اديب خوانساري» رفت و آمد مي *نمود. به طوري كه منزل آقا «سيد جواد» محفلي بود براي تجديد ديدار و نيز ساز و آواز اساتيد به نام موسيقي اصفهان. اين آمد و شدها موجب شد «حسن كسائي» از كودكي با موسيقي آشنا شود و به مرور زمان،علاقه زيادي خصوصاً به ساز ني بعد از ديدن يك نوازنده دوره گرد پيدا كرد.






    «حسن كسائي» ۲۰ مهر 1307 در اصفهان به دنيا آمد. پدرش «حاج سيد جواد كسائي» از تاجران بنام آن زمان اصفهان بود كه به دليل علاقه و انسي كه با موسيقي داشت، با اساتيد و بزرگان آن زمان مانند «سيدحسين طاهرزاده»، «جلال الدين تاج اصفهاني»، «اكبر خان نوروزي»، «خاندان شهناز» (شعبان خان، حسين آقا، علي آقا و جليل شهناز)، «غلامحسين سارنج »و «اديب خوانساري» رفت و آمد مي *نمود. به طوري كه منزل آقا «سيد جواد» محفلي بود براي تجديد ديدار و نيز ساز و آواز اساتيد به نام موسيقي اصفهان. اين آمد و شدها موجب شد «حسن كسائي» از كودكي با موسيقي آشنا شود و به مرور زمان،علاقه زيادي خصوصاً به ساز ني بعد از ديدن يك نوازنده دوره گرد پيدا كرد.



    وي از سن دوازده سالگي شروع به نواختن ني كرد و در سن سيزده سالگي به مكتب استاد «نوايي» رفت.«كسايي» در محضر استاد «صبا» به نواختن رديف*ها پرداخت و با هنرمنداني چون «خالقي»، «مشير همايون» و «حسين محجوبي» نيز مي نواخته است.



    «كسايي» مدتي آواز و گوشه*هاي موسيقي ايران را نزد استاد «تاج اصفهاني» و «اديب خوانساري» آموخته و ني را از «مهدي نوايي» فرا گرفت. وي هر زمان كه به تهران مي*رفت از محضر استاد «ابوالحسن صبا» نيز استفاده مي*نمود.پس از فوت «مهدي نوايي»، «كسايي» همچنان از همنشيني با نوازندگان اصفهاني در جهت تسلط بر نوازندگي ني استفاده كرد. مخصوصاً از همنوازي با «جليل شهناز» كه به نوعي حق استادي بر گردن او دارد، بهره برد.همنوازي با سازهاي پرده داري مثل تار و سه تار او را بيش از پيش با گام هاي مختلف موسيقي ايراني آشنا كرد، به صورتي كه براي اولين بار دستگاه هاي چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه را با كوك دقيق و به صورت كامل اجرا كرد. «كسايي» همچنين از محضر «ابوالحسن صبا» بهره هاي فراوان برد كه مي توان گفت هنر نوازندگي سه تار «كسائي» يادگار انس با اين هنرمند يگانه است. سه تار نوازي «كسائي» تلفيقي زيبا از تركيب نوازندگي تار «جليل شهناز» و سه تار «ابوالحسن صبا» است.



    «حسن كسائي»در اصفهان سال*ها مكتب*دار موسيقي اصفهان در رشته*هاي ني، سه*تار و آواز بوده است. اگرچه بيشتر آثار او بداهه*نوازي است تا موسيقي پيش ساخته، ولي امروز بخش زيادي از ضربي*ها و حتي آوازي*هاي نوازندگان ني، بهره گرفته از نوازندگي*هاي ايشان است.



    يکي از ويژگي هاي ني استاد کسائي استفاده از سکوت در فواصل مطلوب ومناسب جمله هاي کوتاه و بلند اجرايي است . در تکلم و خطابه هم ، چنين است، آنچنان که استاد سن، سعدي گويد



    صدف وار گوهر شناسان راز............................................ ...................دهان جز به لوء لوء نکردند باز



    چو خواهي که گويي نفس بر نفس............................................ .............نخواهي شنيدن مگر گفت کس



    «كسائي» امروز در نواختن ني ايراني همانند ندارد و در اوقات فراغت به تكميل سه*تار مي**پردازد.وي در زندگي هيچ دلبستگي*اي به جز موسيقي ندارد. وي اكنون در شهر زادگاه خود، اصفهان زندگي مي*كند و ديده شده كه استاد حتي با لوله كردن كاغذي ساده و سوراخ كردن آن اقدام به نواختن ني مي*كند كه اين در يكي از نوارهاي صوتي آموزشي استاد نيز بيان گرديده است.



    استاد کسائي با حافظه اي شگفت ، دقايق اجراهاي ماندگار استادان موسيقي را در ذهن دارند . بارها اتفاق افتاده که قطعه اي از استادان قديم که در صفحات گرامافون از آنها به ياد گار ماده است ، با ايشان مطرح کرده ام و استاد با حافظه اي بسيار قوي ، حتي تحرير هاي قطعه را بصورت آواز يا ساز به ياد داشتهو براي تداعي اجرا کرده اند . به طور مثال چدي پيش ضمن مکالمه تلفني با ايشان در مورد گوشه (حسيني) که طاهر زده با تار درويش خان در صفحه خوانده است ، صحبت به ميان آمد . شعر قطعه اين است :



    فرياد از آن نرگس مستي که تو داري ................................................د اد از دل بيگان پرستي که تو داري



    استاد بلافاصله گفتند طاهر زاده عجب بعد از شعر خوانده است و خود از آن طرف خط تلفن ، تحرير هاي اهر زاده را خواندند.



    «كسايي»شاگردان زيادي از جمله «حسين عمومي»،«حسن ناهيد»،«محمد موسوي»، «بهزاد فروهري»،«نعمت الله ستوده»،«شهرام ميرجلالي»و ...را تربيت كرده است.



    سالشمار زندگي استاد



    1307 تولد در اصفهان ( 3 مهر ماه )



    1312 شروع به خواندن آواز و تعليم نزد تاج اصفهاني



    1313 بهره گيري از استادان طراز اول موسيقي نظير اديب خوانساري ، اکبر خان نوروزي ، غلامرضا خان سارنج ، سيد حسين طاهر زاده و ...



    1314 شروع تحصيل در مدرسه پهلوي و در سال هاي بعد مدارس منيژه ، شاه عباسي ، عليّه ، حکيم نظامي و دبيرستان ادب اصفهان



    1317 اولين ملاقات با ابوالحسن خان صبا و حسين تهراني در تهران و خواندن آواز ابوعطا همراه ويلن استاد



    1319 علاقه به صداي ني و دميدن در آن



    1321 بهره گرفتن از مهدي نوايي در مدتي کوتاه



    1322 اجراي اولين برنامه در راديو ايران (قطعاتي در دستگاه سه گاه و چهار مضراب زنگ شتر صبا)



    1324 اجراي دومين برنامه در راديو ايران (در برنامه سولیست های خارج از کشور ، روز دوشنبه و به جای ویلن ابوالحسن صبا )



    1325 خرید دستگاه ریل گراندیک به منظور ظبط تک نوازی در منزل و ارسال آثار به رادیو تهران برای پخش هفته گی



    1331 اجرای کنسرت در شهر های آبادان و خرمشهر به نفع بی بضاعت های ژاندارمری ، همراه تاج اصفهانی و جلیل شهناز



    1333 شروع نوازندگی سه تار و بهره گیری از محضر ابوالحسن صبا



    1334 اقامت در تهران و شروع همکاری با برنامه های موسیقی رادیو ایران و ظبط آثار ماندگار به همراه خوانندگان و نوازندگان ممتاز



    1335 اجرای کنسرت در وزارت امور خارجه به همراه محجوبی ، مجد ، تهرانی ، تجویدی ، بنان ، پاشوکی و ... به رهبری ابوالحسن صبا



    1340 همکاری با رادیو ارتش اصفهان روزهای چهار شنبه به اتفاق تاج اصفهانی و جلیل شهناز



    1342 اجرا کنسرت به همراه جلیل شهناز ، حسین تهرانی و حسین قوامی با حضور یهودی منوهین ( در تهران)



    1344 ازدواج



    1346 اجرای برنامه های متعدد در جشن هنر شیراز (حافظیه) تا سال 1356 . شروع همکاری با رادیو اصفهان به صورت اجرای تک نوازی ، هم نوازی و آهنگ سازی . ریاست شورای موسیقی رادیو . سرپرستی ارکستر راد یو اصفهان تا سال 1355



    1350 فعالیت و تدریس در مرکز فرهنگی رادیو اصفهان تا سال 1357



    1351 ریس در دانشگاه فارابی اصفهان تا سال 1357



    1353 اجرا و ارائه یک دوره ردیف موسیقی ایرانی تحت عنوان آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی با سه تار و آواز(رادیو اصفهان)



    1354 ضبط یک صفحه دورو در مایه های شور و ماهور به همراه تنبک جهانگیر بهشتی و انتشار در تمام نقاط جهان



    1355 برگزاری مراسم تجلیل در سالن شیر و خورشید اصفهان و اجرای قطعاتی به همراه تاج اصفهانی



    1358 اجرای آخرین برنامه رسمی در رادیو ایران



    1360 برکناری از صدا و سیما و طقع تمامی حقوق و مزایا



    1364 نایی در بند



    1369 سفر به کشور های آلمان ، انگلستان و فرانسه و شرکت در چند برنامه رادیویی



    1370 شرکت در جشن واره نی نوازان (تهران)



    1375 سفر به کانادا و امریکا به منظور مداوا



    1376 گرامیداشت توسط دوستداران موسیقی اصیل ایرانی در واشنگتن



    1378 دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر به عنوان نفر اول در جامعه موسیقی کشور



    1379 برگزاری جشن 72 سالگرد تولد توسط خانواده و دوستداران واقعی هنر موسیقی در شهر اصفهان







    برگرفته از کتاب از موسیقی تا سکوت و همچنین وبلاگ تحریر



    یا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  2. #17
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    با سلام خدمت دوستان گرامي
    از اينكه مدتي بود آپ نمي كردم عذر خواهي ميكنم
    يا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  3. #18
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض فرهنگ شریف (نوازنده تار)

    استاد فرهنگ شريف متولد سال 1312 در شهرستان آمل است .فرهنگ شريف، يكى از سه فرزند پسر در خانواده «دكتر شريف»، پزشك نامدار تهرانى است. فضاى مساعد خانواده، شرايط رشد سالم و آموختن موسيقى اصيل را براى او فراهم كرد و در محيط زندگى آنها از فشارها و ممنوعيت هايى كه در خانواده هاى بسيارى از موسيقيدانان ديده مى شد و برخى هنرمندان با يادآورى آنها تلخكام مى شدند، اثر و خبرى نبود.

    از همان دوران كودكي به موسيقي گرايش زيادي داشت به طوري كه وقتي پدرش يكبار با تار قطعاتي را مي زد ، او به ذهن مي سپرد و همان قطعات را مي نواخت و هميشه دور از چشم پدر با ساز او تمرين ميكرد . يك روز كه پدرش در منزل نبود و او قطعاتي را مي نواخت پدرش وارد شد و وقتي ذوق و استعداد او را مشاهده كرد ، وي رامورد تشويق خود قرار داد.

    از چهار سالگي تحت تاثير آموزش موسيقي به وسيله ي پدرش قرار گرفت و بعد پدرش او را به كلاس استاد علي اكبر خان شهنازي برد و او در آنجا تحت تعليم استاد قرار گرفت و رديفهاي موسيقي ايراني را به خوبي فرا گرفت و چون عبدالحسين شهنازي (برادر استاد علي اكبر شهنازي) كه او نيز پنجه يي شيرين داشت و در نواختن تار از پدر خود آقا حسينقلي بهره ها برده بود با پدر او دوستي داشت و به منزل آنها آمد و شد مي كرد ، لذا او فرصت را غنيمت شمرده و از محضر عبدالحسين خان هم كسب فيض ميكرد به طوري كه خود فرهنگ شريف معتقد است تحت تاثير ساز عبدالحسين خان است و از سبك او الهام گرفته است .(شنيدن نواخته هاى عبدالحسين خان و نواخته هاى شريف، تأثيرپذيرى شاگرد از استاد را اثبات مى كند).






    فرهنگ شريف ، اولين بار كه در راديو برنامه اجرا كرد ، محصل سال سوم دبيرستان دارالفنون بود و مدت يك ربع ساعت سلو اجرا مي كرد ؛ آن موقع فرستنده راديو در جاده قديم شميران بود و ممتحنين آن استاد صبا و استاد محجوبي بودند .فرهنگ شريف ، در كنسرتي كه استاد مهدي خالدي هم در جمع مدعوين بود ، پس از پايان كنسرت ، توسط ايشان به راديو دعوت شد



    هنگامى كه عبدالحسين شهنازى درگذشت، فرهنگ شريف پانزده ساله بود؛ و بايستى آموزشى را ادامه مى داد. متأسفانه اطلاعات خيلى دقيقى از سال هاى آموزش او در دست نيست، در يكى دو منبع آمده است كه او از محضر استاد على اكبر شهنازى و استاد مرتضى نى داوود، دو نوازنده بزرگ در سال هاى ????ـ???? نيز استفاده كرده است. اما آنچه كه نواخته هاى او نشان مى دهد، اين است كه شريف جوان از همان سال هاى ابتداى جوانى، يعنى ابتداى دهه ???? كه سال هاى طلايى موسيقى راديو و عصر «گل ها» بود، روش نوازندگى دلخواه و راه بيان احساسات فردى خود را به شكلى بى تكلف و آزاد پيدا كرده و صداقت او، ضامن دوام و ماندگارى و محبوبيت او شده است.



    فرهنگ شريف قطعات متعددى براى تار ساخته، البته بيشتر به صورت بداهه هاى خلاق و آنى (كه بخشى از آنها را هنرمند ارجمند جناب آقاى هوشنگ ظريف،نت نويسى كرده و آقاى محمدرضا گرگين زاده، آنها را به چاپ رسانده) است؛ وآهنگ هاى دلنشينى از او را خوانندگان اجرا كرده اند، اما شناخت او تنها با بداهه پردازى هاى او بر «تار» است.



    فرهنگ شريف در سال هاى ????ـ???? در برنامه هاى مختلف موسيقى راديو، تلويزيون وجشن هنرشيراز شركت كرد. صداى ساز او همه جا شاخص بود و دوستداران خود را در بين ايرانيان تمام جهان، حفظ كرده است.از نمونه هاى بسيار زيباى نوازندگى او، اولين برنامه آوازى زنده ياد محمودى خوانسارى است كه شادروان محمودى نيز هميشه از آن به زيبايى ياد مى كرد. همچنين اجراهايى در برنامه هاى گل ها و برگ سبز و به ويژه برنامه اى در تالار رودكى به سال ???? همراه حسين و اسدالله ملك، محمد موسوى و محمودى خوانسارى و امير ناصر افتتاح كه تمركز و شفافيت نوازندگى او روى صحنه، شگفتى آفرين بود



    فرهنگ شريف در كارنامه هنري خود با خوانندگاني چون روح انگيز، تاج، غلامحسين بنان، شجريان، محمودي خوانساري، ايرج و ... هم نوازي داشته است و در چند فستيوال بين المللي از جمله فستيوال موسيقي برلين توانسته است ساز تار را به خوبي به جهانيان بشناسد، فرهنگ شريف چند سالي را در دانشگاه هاي مطرح امريكا به امر آموزش موسيقي مشغول بود. او نخستين هم نوازي را با خوانندگاني چون محمودي خوانساري، شجريان، اكبر گلپايگاني داشت و نخستين تصنيف اكبر گلپايگاني از ساخته هاي اوست. استاد فرهنگ شريف موفق به دريافت نشان درجه يك هنري معادل دكترا از دست آقاي خاتمي رئيس جمهور وقت شد. فرهنگ شريف در بيست و يكمين جشنواره موسيقي فجر، دو اجرا به اتفاق سعيد رودباري (نوازنده تنبك) داشت، كه بسيار تاثيرگذار بود




    اما راز شريف در زندگى و نوازندگى، رازى است درونى و مربوط به سرشت و طبيعت مهربان او مى شود. روح بزرگوار و سخاوت انسانى فرهنگ شريف و رأفت قبل او، گوهرى است كه بين موسيقيدانان ايرانى، كمتر نظيرى دارد و خاص خود اوست


    ---------------------------------------------
    اميد وارم كه مفيد بوده باشه
    يا حق
  4. #19
    admin
    "مدير كل سايت كوچولو"

     

    مدیر کل (سعید)
    تاریخ عضویت
    February 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    23,828
    16,518
    20,496

    پیش فرض

    من به نوبه خودم٬ از فعاليت دوباره ات تشكر مي كنم :wink:
  5. #20
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    ممنون آقا سعيد
    فكر كنم فقط شمايي كه به ما سر ميزني
    به هر حال ما براي شما يكي هم كه شده مينويسم
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  6. #21
    admin
    "مدير كل سايت كوچولو"

     

    مدیر کل (سعید)
    تاریخ عضویت
    February 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    23,828
    16,518
    20,496

    پیش فرض

    مرسي اميرحسين جان...
    نه٬ اين حرفو نزن...اگه بازديد تاپيكتو ببيني ميفهمي كه كم بازديد نداره :wink:

    از بقيه كساني هم كه از مطالب اين تاپيك استفاده ميكنند خواهش ميكنم كه تونستن يه پست اينجا بدن تا اميرحسين اميدوارانه تر كارش رو ادامه بده :wink:
  7. #22
    dela

    کوچولو شیرخواره

    تاریخ عضویت
    February 2008
    نوشته ها
    4
    0
    0

    پیش فرض

    مرسي امير جان چه مطالب جالبي من هيچ اطلاعي در اين مورد نداشتم ا

    اميدوارم باز از اين اطلاعاتت در اختيار ما بزاري.

    با آرزوي موفقيت براي تو.
  8. #23
    setare_soheil
    مدير بازنشسته

     

    پیشکسوت کوچولو
    تاریخ عضویت
    October 2007
    محل سکونت
    India
    نوشته ها
    6,276
    2,330
    903

    پیش فرض

    ممنون Delshode عزیز . خیلی جالب بود. :wink:

    منتظر ادامه اش هستیم :wink:
    برای بهتر زندگی کردن باید بهتر دید ...!!!


  9. #24
    laleh
    کوچولو در حال تلاش فعال شدن

    تاریخ عضویت
    June 2007
    محل سکونت
    پايتخت تاريخ وتمدن ايران
    نوشته ها
    273
    0
    19

    پیش فرض

    اي بابا همشهري معلومه تو كجايي؟چه عجب بعداز قرني،قروني يه پستي دادي.اما حضور دوبارتو به فال نيك مي گيريم و منتظر بقيه مطالب زيبا و جالبت هستيم
    با آرزوي موفقيت روزافزون براي شما
    خدایا
    من درکلبه فقیرانه خود چیزی دارم....
    که تودر عرش کبریایی خود نداری....
    من چون تویی دارم....
    وتو چون خود نداری.....
  10. #25
    Viper

     

    پیشکسوت کوچولو
    تاریخ عضویت
    May 2007
    محل سکونت
    طهران - سه راه سیروس
    نوشته ها
    772
    11
    151

    پیش فرض

    عشق من
    درویش خان



    در میان موسیقی دانان صد سال اخیر غلامحسین درویش معروف به درویش خان از جهاتی خاص ، یکتا و منحصر به فرد می باشد. مهمترین ویژگی او پیش درآمدها و رنگهای ساخته اوست به طـرزی که اولاً بر پایـه ی سنت قدیم موسیقی ایران است و ثانیاً بدون تحریف ، موجبات پیشرفت موسیقی ایران را فراهم آورد.



    غلامحسین فرزند حاج بشیر طالقانی به سال 1251 در تهران متولد شد. به سبب علاقه به موسیقی از کودکی در دسته ی موزیکچی های ملیجک و کامران میرزا ، نوازنده ی طبل کوچک بود و در همان جا با مقدمات موسیقی آشنا گردید. پس از یک دوره آموزش سه تار نزد پدر به مجلس بزرگترین نوازنده ی تار آن زمان « آقا میرزا حسینقلی » رفته و بهترین شاگرد او شد. در آن زمان هنرمندان برای حفظ موقعیت اجتماعی و تأمین معیشت خویش ، دربار سلاطین و امرا را پایگاه خود قرار می دادند. درویش خان نیز چنین کرد و در همانجا با مردان معروف و موسیقیدانان و هنر دوستان آن زمان آشنا شد. سپس به دربار شجاع السلطنه ، پسر مظفرالدین شاه ، راه یافت و جزو نوازندگان مخصوص وی شد ، اما درآمد وی در آنجا کفاف مخارجش را نمی داد و مجبور شد دعوت دیگر بزرگان را برای نوازندگی بپذیرد. بعد از یک برخورد کوتاه با دستگاه جبّار شجاع السلطنه که با وساطت کمال السلطنه ( پدر صبا ) به خیر گذشت ، در پس این اتفاق وی از اربابش خواست که که کناره گیری اش را از آن دستگاه بپذیرد. ولی این درخواست با عکس العملی تند مواجه شد و درویش خان از ترس جان خویش ، در مملکتی که هر کس به اتکای زور و قدرت خود هر کاری که می خواست می کرد به سفارت انگلیس پناه برد.

    شخصیت متین و هنر قابل توجه درویش خان سفیر انگلیس را که در آن زمان سلطان بی تاج و تخت ایران بود بر آن داشت که با نوشتن نامه ای به شاهزاده ی مستبد ، سند آزادی درویش را بگیرد . از این پس او با اشتیاق بیشتری به کار تدریس پرداخت و به لحاظ روحیه ی خاص خویش ، به گروه انجمن اخوت و مریدان صفاعلی ظهیرالدوله درآمد. وی در کنسرتهای انجمن اخوت همیشه ریاست گروه را بر عهده داشت و با تکنوازی های خود ، مجلس را به شور می آورد.

    به زودی به عنوان مشهورترین نوازنده پس از میرزا حسینقلی و میرزا عبداله در بین هنر دوستان شهرت یافت. اخلاق بسیار پسندیده و روح پاک و پر عاطفه ی وی (که هنوز هم ضرب المثل است) نیز در این حسن شهرت موثر بود.



    درویش خان به همراه هنرمندانی چون سیّد حسین طاهرزاده (خواننده)، ابوالحسن خان اقبال السلطنه قزوینی معروف به اقبال آذر (خواننده)، عبداله خان دوامی (نوازنده ی ضرب (تنبک) و تصنیف خان)، باقر خان (نوازنده ی کمانچه)، رضا قلی خان تجریشی (نوازنده ی ضرب و تصنیف خان) و مشیر همایون شهردار (نوازنده ی پیانو)، اکبر خان رشتی (نوازنده ی فلوت)، میرزا اسداله خان (نوازنده ی سنتور) و حسین هنگ آفرین (نوازنده ی ویلون و سه تار) در دو نوبت برای ضبط صفحه به خارج سفر کرد.

    صفحات معدودی که از آن دوران به یادگار مانده است ، از بهترین نمونه های موسیقی سنتی و صحیح ایران است که عالمی از زیبایی و کمال هنری در آنها شنیده می شود. از میان صفحاتی که در آنها به تنهایی تار نواخته « بیداد همایون » معروف ترین است.

    درویش خان در بین نوازندگان عصر خود از خصوصیات بسیار بالاتر و والاتری برخوردار بود. شخصیت خود و همکاران و هنرش را بسیار گرامی می داشت و با رفتار خود آبروی از دست رفته ی موسیقی را در آن دوران احیا می کرد.



    درویش خان اولین کلاس موسیقی را برای خانمها دایر کرد و خواهرش در آنجا تار می زد.
    عایدات کنسرتهایش بیشتر وقف مردم بلادیده و مصیبت زده ی روزگار خود بود. از جمله برگزاری کنسرت برای جمع آوری اعانه به منفعت قحطی زدگان روسیه ، کنسرت به نفع ایتام بی بضاعت مدارس و کنسرت به نفع بازماندگان حریق بازار تهران. با اینکه خود نیز وضع زندگی مرتبی نداشت و حتی به خاطر عسرت و تنگدستی مجبور شد که در اواخر عمر ، خانه ی مسکونی خود را نیز بفروشد.

    در اواخر عمر کنسرتهای وی با در گراند هتل با کسان دیگری نیز همراه شد ، از جمله؛ عارف قزوینی (تصنیف ساز ، شاعر و خواننده) ، حاجی خان ضرب گیر معروف به عین الدوله ای (مشهور ترین نوازنده ی ضرب و خواننده ی تصنیف در آن دوران)، حسین خان اسماعیل زاده (استاد کمانچه)، ابراهیم منصوری و رضا محجوبی (نوازندگان ویلون)، مرتضی محجوبی (نوازنده جوان پیانو در آن سال ها) و رکن الدین مختاری. در کنسرتها اکثراً ساخته های درویش ، عارف و رکن الدین خان اجرا می شد. از شاگردان خوب او می توان ؛ مرتضی نی داوود ، موسی معروفی ، ابوالحسن صبا ، ارسلان در گاهی و عبداله دادور (قوام السلطان) را نام برد. درویش خان در شب چهارشنبه ، دوم آذر ماه سال 1305 در سن 54 سالگی در اثر تصادف درشکه با اتومبیل و ضربه ی سر ، جان سپرد.

    در محافل موسیقی مطبوعات مترقی آن زمان از او تجلیل شایسته به عمل آمد و کلنل علینقی وزیری در مدرسه عالی موسیقی با همکاری ارکستر مدرسه خود و با یاری ابوالحسن صبا و دکتر حسین گل گلاب ، مجلس یادبودی به خاطر او ترتیب داد و خدمات وی را تجلیل کرد. از درویش خان فرزندی به نام قمر الملوک درویشی باقی ماند (حاصل ازدواج او در شیراز) که در سال 1352 فوت کرد ، مقبره ی وی در گورستان ظهیر الدوله است.

    نحوه کار در فروم و سایت کوچولو

    ای تو بهانه واسه بودن.....
  11. #26
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    از تمامي عزيزاني كه لطف كردن و بنده رو شرمنده كردن خيلي ممنون
    از دوست عزيزم viper خيلي تشكر ميكنم كه بنده رو سرافراز كردن
    با تشكر مخصوص از :
    Admin,setare_soheil,lale,viper,dela
    اميد وارم كه بتونم كمكي در حفظ و اشاعه فرهنگ و موسيقي ايراني كرده باشم
    يا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  12. #27
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    غلام حسین درویش:
    در میان موسیقی دانان صد سال اخیر غلامحسین درویش معروف به درویش خان ، از جهاتی خاص ، یکتاست و منحصر به فرد . مهمترین ویژگی او ، پیش درآمدها و رنگ های ساخته اوست به طرزی که اولا بر پایه سنت قدیم موسیقی ایران است و ثانیا بدون تحریف ، موجبات پیشرفت موسیقی ایران را فراهم آورد .
    سرگزشت درویش خان سابقا چندین بار توسط روح اله خالقی و حسینعلی ملاح نوشته شده است و هرمز فرهت ، موسیقیدان معاصر نیز آهنگهای وی را از نظر وزن و ضرب تجزیه و تحلیل نموده است و نظر به اینکه این متن طولانی نشود از از تکرار مکررات پرهیز می کنم و جنبه های تازه ای از زندگی او و آثار او را در اینجا می آورم.
    غلامحسین فرزند حاج بشیر طالقانی به سال 1251 در تهران متولد شد . به سبب علاقه به موسیقی ،از کودکی در دسته موزیکچی های ملیجکو کامران میرزا، نوازنده طبل کوچک بود و به قولی در همانجا با مقدمات موسیقی آشنا گردید. پس از یک دوره کوتاه آموزش سه تار نزد پدر ،به مجلس درس بزرگترین ناوزنده تار آن زمان «آقا میرزا حسینقلی» راه یافت و بهترین شاگرد او شد . در آن زمان هنرمندان برای حفظ موقعیت اجتماعی و تامین معیشت خویش ، دربار سلاطین و امرا را پایگاه خود قرار داده بودند . درویش نیز چنین کرد و در همان جا با رجال معروف و موسیقیدانان و هنردوستان آن زمان شد . سپس به دربار شعاع السلطنه(پسر مظفر الدین شاه)راه یافت و جزو نوازندگان مخصوص وی شد . عایدات وی در آنجا کفاف خرج و مخارج او را نمی داد و مجبور شد دعوت دیگر بزرگان را نیز برای نوازندگی بپزیرد . بهد از یک برخورد با دربار جبار شعاع السلطنه که با وساطت کمال السلطنه(پدر صبا) به خیر گذشت ، درویش خان از ارباب خود خواست که کناره گیریش را از آن دستگاه بپزیرد. این درخاست با عکس العملی تند مواجه شد و درویش از ترس جان ، در مملکتی که هر کس به اتکای زور و قدرت خود هر کاری که می خاست می کرد ، به سفارت انگلیس پناه برد . شخصیت متین و هنر قابل توجه درویش ، سفیر انگلیس را که در آن زمان سلطان بی تاج و تخت ایران بود بر آن داشت که با نوشتن نامه ای به شاهزاده مستبد ، سند آزادی درویش را بگیرد. از این پس ، او با اشتیاق و علاقه بیشتری به کار تدریس پرداخت و به لحاظ روحیه خاص خویش ، به گروه انجمن اخوت و مریدان صفا علی ظهیرالدوله در آمد .
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  13. #28
    Viper

     

    پیشکسوت کوچولو
    تاریخ عضویت
    May 2007
    محل سکونت
    طهران - سه راه سیروس
    نوشته ها
    772
    11
    151

    پیش فرض

    بسیار بسیار ممنون و متشکر
    انصافاٌ کارت قابل تقدیره ، مخصوصاٌ قسمت درویش خانش :D من روانیه این آدمم
    حتما همه اهنگ " بیا بریم دشت " ایشون رو شنیدین
    راستی دوست من میتونی نت هم برامون بزاری ....؟؟؟
    نحوه کار در فروم و سایت کوچولو

    ای تو بهانه واسه بودن.....
  14. #29
    mahdisagheb
    کوچولو پرتلاش برای فعال شدن

    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    varamin
    نوشته ها
    303
    0
    3

    پیش فرض

    ممنون امیرجان

    کارت عالیه
    یه سوال داشتم
    ببینم کارهای محسن نامجو رو می شه تو ردیف کارهای سنتی قرار داد یا نه ؟
    اگر می شه من مطلبی اگه ازش گیر آوردم تو این تاپیک بزارم اگر هم نه تو یه تاپیک دیگه ؟
    بازم ممنون از فعالیتت ....
    در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح در انزوا می خورد و می تراشد و این درد ها را نمی توان به کسی اظهار کرد ...
  15. #30
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    با سلام خدمت تمامي دوستان عزيز
    از viper عزيز بسيار تشكر ميكنم كه هميشه به اين پست سر ميزنند
    و در مورد سوالتان هم بايد عرض كنم كه اگه دوستان و شما طالب باشيد بله
    نت آهنگ ها را نيز قرار مي دهم
    اگر خواستيد بفرماييد تا بگزارم
    --------------------------------------------
    همچنين سلام عرض ميكنم خدمت آقا مهدي
    و بسيار تشكر ميكنم كه به بنده لطف داريد.
    اگر نظر بنده را بخواهيد تمام كار هاي محسن نامجو را نميتوان در محدوده موسيقي سنتي قرار د اد
    منظورم اينه كه شايد يكي دوتا از آهنگ هاش رو جزو موسيقي سنتي دونست
    نه كل كارهاش
    ولي اگه بخواهي در اين پست فعاليت داشته باشي ميتوني دربارهي بزرگان ديگر مثل پايور.حسين تهراني.اسدالله ملك و ... مطلب بنويسي
    خوشحال ميشم اگه دست به كار بشي
    -------------------
    قربان همگيتان
    يا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
صفحه 2 از 3 نخست 123 آخرین
نمایش نتایج: از 16 به 30 از 45

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •