ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 1 از 3 123 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 15 از 45
  1. #1
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض دانستنیهای موسیقی ایران (بیوگرافی، شناخت سازها ...)

    با سلام خدمت تمامی کوچولو ها
    اومدم که یه تاپیک تقریبا کامل برای موسیقی سنتی و اصیل ایرانی بزنم
    امید است که مورد توجه قرار گیرد
    -------------------------------------------------
    برای شروع یک بیت شعر که در وصف ساز تار هستش رو مینویسم و شروع میکنم:
    خشک چوبی،خشک سیمی،خشک پوست*********از کجا می آید این آوایه دوست
    --------------------------------------------------
    مطلب اولم رو درباره خود موسیقی سنتی و اینکه دارای چند دستگاه هستش و ... مینویسم
    --------------------------------------------
    تبدیل دوازده مقام به هفت دستگاه:

    موسيقي تاريخي در ايران، ريشه در فرهنگ كهن و ذوق*هاي متنوع مردمان متمدن ايران، در جاي*جاي اين آب و خاک دارد ؛ بدان*سان كه « هر كه آمد بر آن مزيد كرد، تا بدين غايت رسيد ». اما در مورد راز پيدايش هفت دستگاه و چرايي و چگونگي تدوين آن، نظرات مختلفي مطرح شده است كه علي*رغم نزديک كردن ما به ريشه*هاي موضوع فوق، باز پژوهش بيشتري را مي*طلبد.



    عجيب است كه ما در اثناي مطالعه*ي تاريخ، مثلاً مي*توانيم مطّلع شويم كه فتحعلي*شاه قاجار چند تا همسر داشته و حتي اين كه چند تا از فرزندانش پسر و چند تا دختر بوده*اند! و مسايلي ديگر از اين قبيل ؛ اما در پژوهش در عرصه*ي موسيقي و به*طور خاص در مورد چگونگي تدوين هفت دستگاه ــ كه تحوّل بزرگي را در موسيقي ايران رقم زده است ــ به*طرز غريبانه*اي با كمبود منابع محكم و مستندات تاريخي مواجه مي*شويم ؛ و اين نيست جز غربت، مهجوري و در مَحاق بودن اين هنر در طول تاريخ پرفراز و نشيب آن. به هر ترتيب اميدوارم كه مطالب اين كمترين بنده*ي آستان هنر، تا حدي ولو محدود، به مرز و ريشه*ي تاريخي موضوع فوق نزديک گردد.



    در ابتدا بايد گفت كه « تا پيش از حدود دو قرن پيش، موسيقي سنتي ايران از ۱۲ مقام (كه نماد ۱۲ ماه بود) تشكيل مي*شد. مفهوم زمان، در ساخت و اجراي موسيقي شرق به*ويژه موسيقي قديم ايران، نقش عمده*اي به عهده داشت و در هر زمان از روز يا شب، مقام خاصي متناسب با آن زمان اجرا مي*شد. چنان*كه در موسيقي هند، راگاي صبح، راگاي عصر و يا راگاي شب، ناظر بر همين ويژگي نقش زمان است. اسامي برخي آهنگ*هاي به*جاي*مانده از قديم نشان مي*دهد كه در مراسم و روزهاي خاصي از سال، ملودي*هاي خاصي متناسب با اين ايّام اجرا مي*شده*اند ؛ و مسأله*ي مناسبت زمان در اجراي موسيقي ايراني رعايت مي*شده است.



    يكي از تغييرات مهمي كه كمتر از دو قرن پيش در موسيقي ايران رخ داد، تبديل مقام*هاي دوازده گانه*ي قديم به هفت دستگاه اصلي و پنج آواز است. رديف*نوازي و بداهه*نوازي از پيامدهاي اين دگرگوني است. » ۱



    اما دوازده « مقام » در موسيقي قديم عبارت بود از:



    راست | اصفهان | عراق | نوا | بزرگ | بوسليک | حجاز | عشاق | حسيني | زنگوله | راهوي | زيرافكند



    البته در اين اسامي و حتي تعداد مقامات و شعبه*ها، اختلاف*نظرهايي در همان دوران وجود داشته است، كه شايد اين تفاوت نگاه و تئوري، ريشه در تفاوت مكاتب موسيقي ايران داشته باشد. در اين ميان، نگاه جناب قطب*الدين شيرازي، به موسيقي فعلي (رديفي) ما از جهاتي نزديک*تر مي*باشد.



    پس از تغيير سيستم موسيقي ايران از ۱۲ مقام به هفت دستگاه فعلي، از اين ۱۲ مقام: « [۱] بعضي از آنها امروزه جزو محورهاي اصلي [دستگاه*ها] است، و [۲] بعضي از آنها به پنج آواز ... منتقل شده، و [۳] بعضي از آنها نيز از رديف رسمي ايران بيرون برده شده و هم*اكنون در موسيقي مناطق مختلف ايران به حيات خود ادامه مي*دهد. » ۲



    همان*گونه كه اساتيد موسيقي ايران، « رديف دستگاهي » را تدوين نمودند، به عنوان مثال اساتيد موسيقي ترک نيز « فصل » هاي موسيقايي خود را تدوين نموده*اند. دكتر محسن حجاريان، پژوهشگر بزرگ موسيقي، مي*نويسد:



    «* همان*گونه كه قرار دادن گوشه*هاي ايراني پشت سر همديگر را « رديف » مي*نامند، و تجمع اين گوشه*ها را زير چترهاي مشخصي « دستگاه » مي*گويند ؛ در موسيقي كلاسيک تركي هم چنين عمل مشابه انجام مي*شود. در موسيقي كلاسيک تركيه و مولويه انتظام فرم*هاي سازي و آوازي را « فصل » مي*گويند. به اين مقوله*ي موسيقايي « فصل » در موسيقي كلاسيک مصر « وصله » مي*گويند. » ۳



    ايشان در مورد چگونگي و روند شكل*گيري ساختارهاي گوشه*ها و دستگاه*ها عقيده دارد: « به موازات اين تغيير و تبديل در قرون گذشته، موسيقي ايراني با اينكه چندي از فرم*هاي موسيقايي خود را از دست داده، اما در مقابل، تغييراتي بنيادين در شخصيت جديدي در ساختار مدالي خود به*وجود آورده است ؛ كه بعداً به فرم*ها و ساختارهاي گوشه*اي منجر شدند. اين ساختارهاي گوشه*اي، در اصل باني خانواده*هاي دستگاه*هاي ايراني شدند كه در كنار آن، هيراركي ۴ ويژه*ي آن، شخصيت موسيقايي آن*را از موسيقي ساير ملل جدا كرد. » ۵



    همان*گونه كه اشاره كرديم، در باب ريشه*ي تاريخي و علت تدوين « رديف دستگاهي » نظرات مختلفي وجود دارد. برخي عقيده دارند كه اساتيد موسيقي قديم، تعداد خاصي از تركيبات ممكن را در هفت دستگاه و به عنوان متد تدريس، جمع*آوري و تقسيم*بندي نموده*اند. برخي معتقدند كه در مقطعي خاص، به*دليل سخت*تر شدن شرايط سياسي-اجتماعي براي موسيقي ايران و به تبع آن سير نزولي موسيقي و قرار گرفتن آن در معرض زوال و از هم پاشيدگي، اساتيد خبره و دورانديش آن روزگار بدين نتيجه رسيدند كه موسيقي ملي اين سرزمين را به شكل ضابطه*مند فعلي در قالب هفت دستگاه گردآوري و تدوين نمايند. (البته لازم به*ذكر است كه موسيقي متعالي اين سرزمين، از اين قبيل تنگناها، مضيقه*ها و تجربيات تلخ را زياد تجربه نموده است!)



    شادروان حسن مشحون مي*نويسد: « همين*قدر مي*توان دريافت كه از اواخر سده*ي نُه هجري به بعد، تزلزلي در اصول و روش موسيقي و سبک كار گذشتگان راه يافت و شيرازه*ي موسيقي قديم به*تدريج از هم پاشيده شد ؛ و اساتيد فن براي جلوگيري از هرج و مرجي كه در موسيقي ملي راه يافته بود و براي حفظ، و سر و صورت دادن به آن و داشتن ضابطه، اقدام به جمع*آوري و تنظيم و تقسيم آن به دستگاه*ها و آوازها و گوشه*هاي مربوطه به تناسب موضوع كرده*اند. شايد بتوان تاريخ اين كار را به اواخر دوره*ي صفوي يا اوايل دوره*ي قاجاريه ۶ بازگرداند... » ۷



    دكتر حجاريان، موسيقي ايراني را، برخلاف موسيقي تركيه كه بيشتر تحت تأثير موسيقي « سازي » است، متأثر از موسيقي « كلامي » مي*داند. ايشان در جستجو و كشف راز پيدايش دستگاه و رديف، اشاره مي*نمايد كه: « كشف چگونگي تحول « پرده گرداني » در تاريخ موسيقي ايران، مي*تواند تا اندازه*ای به كشف راز پيدايش دستگاه و رديف كمک كند. اين راز ممكن است رابطه*ی مستقيمی با چگونگی تحوّلات تاريخی و اجتماعی ايران داشته باشد، كه در اصل مسئول رشد هنر موسيقی ايرانی است. آيا « پرده گردانی » در موسيقی دستگاهی ايرانی، با ساختار سيستم آوازی ايرانی كه بر پایه*ی ساختار غزل است، رابطه ای دارد؟ آيا پرده گردانی در موسيقی ايرانی رابطه*ای با ساختار زبان فارسی دارد؟ ... » ۸



    از طرفی، بعضی صاحب*نظران را عقيده بر آن است كه اساساً موسيقی كنونی رديف دستگاهی و چگونگی شكل*بندی آن، در موسيقی تعزيه ــ كه دارای قدمتی طولانی در ايران می*باشد ــ ريشه دارد. « واژه*ی « گوشه » در موسيقی عهد ساسانيان مشاهده نمی*شود، و احتمال قريب می*رود كه بعد از مرسوم*شدن تعزيه و كاربرد آن، به منظور نشان دادن « گوشه*ای » از واقعه*ی كربلا در يك تعزیه*ی كامل، در موسيقی نيز مصداق پيدا نموده است ... » ۹



    شايد نتوان ريشه*ی رديف دستگاهی را در موسيقی تعزيه دانست، چرا كه حتی موسيقی تعزيه خود از گوشه*ها و دستگاه*های رديف مدد جسته است ؛ اما بی*شک تداوم مراسم تعزيه در ايران، با توجه به شرايط سخت و برخوردهای دفعی كه همواره گريبان*گير موسيقی بوده است، نقش بسيار مهمی را در حفظ و استوار نگاه داشتن الحان و گوشه*های موسيقی داشته است. (با اين توضيح كه هدف اصلی گردانندگان تعزيه، حفظ رديف موسيقی نبوده ؛ بلكه آنان وظيفه*ی خود را كه همانا برپايی مراسم عزاداری حضرت سيّدالشهداء (ع) بوده است انجام می*دادند.)



    در ميان نظرات مطرح*شده در مورد چگونگی و روند شكل*گيری هفت دستگاه، بزرگ استاد موسيقی ايران*زمين، جناب محمدرضا لطفی، به*گونه*ای دقيق*تر به اين موضوع پرداخته است. ايشان شكل*گيری موسيقی دستگاهی را در رواج و پيشرفت « قالب غزل » جستجو می*نمايد: « موسيقی دستگاهی در اثر پيشرفت قالب غزل، كه ايرانی*ها در آن يد طولايی داشته*اند، شكل و قوام هنری و گرامری يافته است. از اين رو تلاش شد تا اجرای يک رديف از حد طول ابيات يک غزل بيشتر نشود ... در واقع، مطلع غزل، [به عنوان] درآمد [دستگاه] ــ كه گاهی دو بيت بوده ــ ؛ و يا شاه بيت غزل، [به عنوان] اوج آواز [به*كار رفته] ؛ و تخلص، فرود كامل انتهايی را در بر می*گرفته است ... اين سنت متكی است بر استفاده از قالب*های دو بيتی و رباعی كه در ايران مرسوم بوده، هنوز در مراسم خانقاهی و اهل تصوّف از اين دو قالب بيشتر استفاده می*كنند. » ۱۰



    استاد لطفی معتقد است: « موسيقی كلاسيک ايران نيز، كه متكی است بر رديف*های ايرانی و متون عرفانی، بسيار تحت تأثير موسيقی صوفيانه است و مجريان آن در طول تاريخ، متأثر از افكار صوفيه، حافظان اصلی اين هنر جدی بوده*اند ... » ۱۱ مرحوم حسن مشحون نيز در كتاب خويش به نقش مهم خانقاه*ها در حفظ موسيقی ملی در شرايط سخت تاريخی اشاره نموده است.



    استاد لطفی همچنين می*نويسد: « ... در سنت اولیه*ی صوفيان، بيشتر فرم چهار مصرعی را كه ايرانی*تر است ترويج می*كرده*اند، و گويند كه پس از مرگ ابوسعيد ابوالخير، كه اولين كسی بوده كه سماع را در عرفان ايرانی باب كرده، تا چهارصد سال، رباعيات بی*نظير او در سلسله*اش به عنوان ذكر به همراه موسيقی خوانده می*شده است. بعدها كه شاعران عرفانی قالب غزل را در تمام منطقه گسترش می*دهند، ابياتی از اين غزل*ها كه مستقل از كلّ غزل هم معنا داشته*اند و دارای مضامين عرفانی*تر هم بوده*اند ؛ بخشی از اين سنت می*شوند. به تعبيری، قطعه*های مستقل گوشه*هايی كه در اين قالب خوانده می*شد ، زمينه را برای زنجيره*ای كردن آهنگ*ها در خانقاه*ها ايجاد نمود ؛ و با ورود غزل به دايره*ی صوفيان، ضرورت تدوين متسلسل دقيق*تر آن به شكل رديف جان داد.



    طرز تفكر و مراسم خانقاهی و محفل*های آن يكی از عوامل مهم شكل*گيری رديف موسيقی در ايران هست ... كه اين امر نشانگر غلبه*ی تفكر و انديشه*ی عرفانی است در شكل*گيری نظام كنونی موسيقی. » ۱۲ (البته شخص استاد لطفی تأكيد نموده*اند كه اجراهای موسيقی ايشان برای نزديک*شدن به حال و هوای عرفان ايرانی بوده و در اين راستا « غرض از به*كارگيری از كلمه*ی عرفان به*صورت عام بوده، و هيچ ارتباطی با فرهنگ فرقه*ای خانقاهی يا محفل*های صوفيانه ندارد. » ۱۳)



    در انتهای اين مقاله، يادآور می*شويم كه موسيقی ايران*زمين، در انحصار هيچ قومیّت، فرقه يا طبقه*ی خاصی نبوده و نمی*باشد ؛ بلكه حاصل ذوق و فرهنگ همه*ی مردمان اين سرزمين در تمام طول تاريخ بوده كه امروزه به*صورت ميراث ملی به ما رسيده است ؛ و حتی آن روستايی پاكدل نيز در گذشته*های دور و نزديک با ساز و نوای خويش، در شكل*گيری و اعتلای اين فرهنگ تنومند و اين هنر بــِشكوه شريک بوده است.



    به نقل از :وبلاگ
    ارغوان(ابتهاج)
  2. #2
    rezaaa
    کوچولووو فوق فعال

    تاریخ عضویت
    June 2007
    نوشته ها
    6,334
    0
    88

    پیش فرض

    دوست عزيزم ممنونتم
    واقعا بهت خسته نباشيد ميگم و اين حركتت رو تحسين ميكنم .
    ولي ؛ يه پيشنهاد دوستانه برات دارم كه اميدوارم بتوني صادقانه از من بپذيريش !
    در طي مدتي كه در اين سايت بي نظير و در گروههاي ديگري كه بعنوان عضو عادي و يا سندر مشغول بودم موارد زيادي در مورد اشتياق آغازين اين نوع حركتها ديدم كه همگي در خور تحسين بوده و نمونه اش خودم كه خوداي نكرده به كسي جسارت نشه ! كه دست به حركت بزرگي زدم ولي در ميونه راه به دلاپل ظاهرا منطقي و مورد قبول اون فعاليت نيمه تمام گذاشته شد و تا اينجاي كار هنوز نتونستم مجددا اون حركت رو ادامه بدم در حاليكه شديدا مفيد و مثبت ميتونه باشه !
    ايشالا كه تو اين مساپل برات پيش نخواهد اومد .

    ياحق
    رضا
    مرا اندکی دوست بدار ، ولی طولانی ...
  3. #3
    NimeyePenhan
    کوچولو در حال تلاش فعال شدن

    تاریخ عضویت
    July 2007
    نوشته ها
    216
    0
    10

    پیش فرض

    امير حسين جون از مطلبت واقعا ممنون
    خيلي مفيد بود
    مخصوصا يه بيت شعر اولت خيلي باحال بود
    اميدوارم اين پست ها ادامه پيدا كنه
  4. #4
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    اول از عمو رضا بسیار تشکر میکنم که بنده رو قابل دونستند و بنده ی حقیر رو راهنمایی کردند
    باید خدمت این دوست عزیز عرض کنم که بنده تقریبا دو سالی هست که یه وبلاگ موسیقی دارم و شکر خدا هنوز دارم ادامه میدم
    امید وارم که اینجا هم بتونم قدمی در اشاعه موسیقی اصیل ایرانی برداشته باشم
    و از راهنماییتان بسیار متشکرم
    -------------------------------------
    و همچنین تشکر میکنم از حسن آقا که همیشه نسبت به بنده لطف دارن و با نظراتی که توی تمامی پست هام میزارن بنده رو شرمنده میکنند
    و البته مشتاق تر
    خوشحال میشم نظرات بقیه دوستان رو درباره این تاپیک و نوشته بالا بشنوم
    یا حق
    :)
  5. #5
    laleh
    کوچولو در حال تلاش فعال شدن

    تاریخ عضویت
    June 2007
    محل سکونت
    پايتخت تاريخ وتمدن ايران
    نوشته ها
    273
    0
    19

    پیش فرض

    ممنون آقا اميرحسين گل.خيلي مفيد بود.انشاءالله موفق باشي
    منتظر مطالب بعديت هستيم.
    شقايق
    خدایا
    من درکلبه فقیرانه خود چیزی دارم....
    که تودر عرش کبریایی خود نداری....
    من چون تویی دارم....
    وتو چون خود نداری.....
  6. #6
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    خواهش میکنم شقایق خانوم
    حتما مطلب بعدی رو بخون چون در ادامه این مطلب و پیرامون شناخت گوشه های موسیقی هستش
    امید وارم که بعد از این آموزش ها تمامی دوستان اطلاعاتی درباره موسیقی سنتی کسب کرده باشند
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  7. #7
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    با سلام خدمت تمامی کوچولو ها
    امیدوارم که مطلب قبلی شما را از موسیقی زده نکرده باشد
    این دفعه کمتر و خیلی ساده تر توضیح دادم
    ‏---------------------------------------------‏
    ‏<<آشنایی و معرفی دستگاه ها،آواز های موسیقی سنتی ایران>>‏
    ردیف موسیقی ایران ، هویت موسیقی ایران را پس از دوره قاجار، تشکیل میدهد . هر دستگاه،از بخش های ‏کوچکتری به نام «گوشه» تشکیل شده است . در واقع، هر دستگاه، مجموعه ای است از نغمات گیاگی هم(ردیف)، ‏که هر یک،علاوه بر شخصیت تقریبا مستقل ، دارای یک شخصیت محوری نیز می باشد و همین ویژگی است که ‏به موسیقی ایرانی ، خصلت مدال داده است .‏
    از کل گیری مسیقی سنتی اران به صورت کنونی ، اطلاعات دقیقی در دست نیست . شاید بتوان گفت ردیف های ‏کنونی موسیقی سنتی ، اولین بار، به وسیله آقا علی اکبر خان فراهانی و به روایت او به دیگران آموخته شد است و ‏پس از وی نیز فرزندانش ،میرزا آقا حسین، میرزا عبد الله و میرزا آقا حسین قلی ، راویان اصلی محفوظات پدر ‏بودند و دیگر راویان ردیف، دست پرورده ی میرزا عبدالله و میرزا آقا حسین قلی و به ویژه میرزا عبدالله می ‏باشند .راویانی چون دکتر مهدی صلحی (منتظم الحکما ) ، سرتیپ لام رضا خان مین باشیان(سالار معزز) ، کلنل ‏علی نقی خان وزیری ،حاج میرزا مهدی قلی خان هدایت (مخبر السلطنه) ، نور علی خان برومند ،ابوالحسن ان ‏صبا ، موسی خان معروفی و....‏
    دستگاههای موسیقی سنتی ایران:‏
    ‏ 1. ماهور
    ‏ 2. شور--------------- (آ) ابوعطا
    ‏ (ب) بیات ترک
    ‏ (پ) افشاری
    ‏ (ت) دشتی
    ‏ 3. سه گاه
    ‏ 4. چهارگاه
    ‏ 5. راست پنجگاه
    ‏ 6. همایون ------------- (آ)بیات اصفهان
    ‏ 7. نوا

    در بالا هفت دستگاه کنونی موسیقی سنتی ایران را مشاهه میکنید که در جلوی بضی دستگاه ها چند اسم نوسته ‏شده که اول آنها بجای عدد،یکی از حروف الفبا قرار دارد که به آنها آوازهای موسیقی ایرانی گفته میشود پس:‏
    موسقی ایرانی تشکیل شده از 7 دستگاه و 5 آواز میباشد.
    -----------------------------------------------‏
    امیدوارم که خسته نشده باشید
    و همچنین این نوشته مورد توجهتان قرار گرفته باشد
    در مطلب بعدی اسم تمامی گوشه های هر دستگاه و آواز،همچنین توضیح مختری در باره شان میدهم‏
    یا حق‏
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  8. #8
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    مثل اینکه این بحث در این تالار آنچنان طالب نداره و کسی پیگیر قضیه نمیشه
    چی بگم ...
    حتما همین طوره
    یاحق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  9. #9
    gharibe
    مدير بازنشسته

     

    پیشکسوت کوچولو
    تاریخ عضویت
    March 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    827
    15
    138

    پیش فرض

    واقعا از مطالب زیبات لذت بردم
    با من غريبگي نکن با من که درگير توام
    چشماتو از من بر ندار من مات تصوير توام
  10. #10
    admin
    "مدير كل سايت كوچولو"

     

    مدیر کل (سعید)
    تاریخ عضویت
    February 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    23,828
    16,518
    20,496

    پیش فرض

    Delshode خان...ازت خبري نيست؟
    تو ادامه بده...حتي براي يك نفر :wink:
    ...
  11. #11
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض سازشناسی-تار

    به روی چشم
    از آقا سعید و علی جان هم خیلی ممنون که همیشه به بنده لطف دارن
    از ما خدمت و از شما ....
    --------------------------------------
    تار سازي است قديمي كه صورت امروزي آن از زمان صفويه وارد موسيقي ايران شد و در زمان ناصرالدين شاه قاجار ساز برجسته و كامل گرديد. قسمت كاسه تار به دو قسمت بزرگ و كوچك تقسيم مي شود كه قسمت كوچك آن "" نقاره "" نام دارد. روي كاسه و نقاره پوست كشيده شده, كه خرك ساز بر روي پوست تكيه داده مي شود. نقاره از طرف بالا به دسته ساز وصل مي گردد.
    دسته يا گردن تار, 45 تا 50 سانتي متر است و بر كناره هاي سطح جلويي آن دو روكش استخواني چسبانده اند. دور دسته "" دستان ""ها (پرده ها) با فواصل معين بسته شده اند. تعداد دستان ها در گذشته 25 عدد بود, اما امروزه تعداد اين دستان ها 28 عدد مي باشد. جعبه گوشي(سر) در انتهاي بالائي دسته قرار گرفته و از طرف سه گوشي بر سطوح جانبي جعبه كار گذاشته شده است.

    تار را با مضراب كوچكي كه از جنس برنج و به طول تقريبي 3 سانتي متر است مي نوازند كه براي راحت در دست قرار گرفتن آن, نيمي از نصف طول آن با موم پوشيده شده است.
    تعداد سيمهاي تار شش است كه از انتهاي تحتاني كاسه شروع شده, از روي خرك عبور مي كند و در تمام طول دسته كشيده شده, تا يالاخره به جعبه گوشي ها داخل و در آنجا به دور گوشي ها پيچيده مي شوند. سيم هاي شش گانه عبارتند از دو سيم سفيد(پائين) كه هم صدا كوك مي شوند, دو سيم زرد(هم صدا), يك سيم سفيد نازك(به نام «زير») و بالاخره يك سيم زرد(بم), كه دوتاي آخري غالباً به فاصله اكتاو كوك مي شوند. فاصله سيم هاي همصوت سفيد, نسبت به سيم هاي زرد غالباً «چهارم» و سيم هاي سفيد نسبت به سيم بم معمولاً فاصله اكتاو يا هفتم را تشكيل مي دهند و از تار در تكنوازي و هم نوازي استفاده مي شود.
    "" تار در ميان آلات مضرابي از همه خوش آهنگتر است و هر چند نواقصي دارد چنانكه پوست آن در اثر تغيير هوا باعث كم و زياد شدن صدا مي شود ولي چون سازهاي مضرابي اروپايي لطف صوت تار را ندارند هنوز سازي نتوانسته است جانشين آن شود. و براي موسيقي ما و نشان دادن حالات مخصوص آن بهترين اسباب است كه داراي آهنگي مطلوب و طنين خوبيست.
    از اساتيد بزرگ و به نام تار در حال حاضر مي توان از استادان جليل شهناز, هوشنگ ظريف, محمد رضا لطفي, حسين عليزاده, فرهنگ شريف, و داريوش طلايي نام برد.

  12. #12
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    عكس بالا عكس ساز خودم هستش
    ....................
    دوستان اگر كسي نكته اي به نظرش رسيد كه ميتونست در بهتر شدن اين تاپيك به من كمك كنه ممنون ميشم تا بشنومش
    ..........................
    مطلب بعديم در مورد معرفي ساز سه تار هستش
    فعلا
    يا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  13. #13
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    سه تار
    شكل ظاهري آن مانند تار است. با اين تفاوت كه شكم آن يك قسمتي، گلابي شكل و كوچكتر است، سطح رويي كاسه سه تار نيز چوبي است؛ سه تار امروزي چهار سيم دارد. خرك سه تار كوتاهتر از خرك تار بوده و دسته آن نيز ازدسته تار نازكتر است. سه تار فاقد «جعبه گوشي» است و گوشي هاي چهارگانه آن، دو عدد در سطح جلويي انتهاي دسته (سرساز) و دوتاي ديگر درسطح جانبي چپ (درهنگام نواختن درسطح بالايي) كار گذاشته شده اند.
    تعداد دستان هاي سه تار در زمان حاضر، مانند تار 28 است.
    سه تار با ناخن انگشت اشاره (و گاه توأم با ناخن انگشت وسطي) دست راست نواخته مي شود. به عبارت ديگر «مضراب» سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است. و به همين دليل و به علل اكوستيكي ديگر، صداي اين ساز ضعيف بوده، براي تكنوازي در جلوي جمعيت يا همنوازي در اركستر مناسب نيست.
    چنين به نظر مي رسد كه سه تار در قديم، سازي محلي بوده و در آن زمان سه سيم داشته است (كلمه «سه تار» دلالت برهمين نكته مي كند) ولي بعدها شهري شده و سيمي بر آن افزوده اند.
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
  14. #14
    laleh
    کوچولو در حال تلاش فعال شدن

    تاریخ عضویت
    June 2007
    محل سکونت
    پايتخت تاريخ وتمدن ايران
    نوشته ها
    273
    0
    19

    پیش فرض

    سلام
    ممنون.خيلي زيبا وكامل توضيح دادي.به كارت ادامه بده.موفق باشي
    خدایا
    من درکلبه فقیرانه خود چیزی دارم....
    که تودر عرش کبریایی خود نداری....
    من چون تویی دارم....
    وتو چون خود نداری.....
  15. #15
    Delshode

    کوچولوو راه افتاده

    تاریخ عضویت
    November 2007
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    38
    1
    0

    پیش فرض

    خيلي ممنون
    از اينكه هنوزم اين تاپيك مشتري داره خيلي خوشحال هستم
    اميد وارم كه تاثير گزار هم بوده باشه
    تا مطلب بعدي ....
    يا حق
    بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند رونده باش*
    امید هیچ معجزی ز مرده نیست،زنده باش.
    http://ebtehaj.coo.ir
    http://www.kocholo.org/ftopict-894.html
صفحه 1 از 3 123 آخرین
نمایش نتایج: از 1 به 15 از 45

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •